Circulació
La Massana, Encamp i Canillo s'oposen a eliminar la bonificació als pàrquings
Sant Julià i Ordino esperen que el Govern els presenti la proposta per prendre una decisió
Els comuns d’Encamp, la Massana i Canillo s’oposen a eliminar les bonificacions de la primera hora als aparcaments comunals. Així ho van afirmar els respectius cònsols, els quals consideren que tenint en compte les característiques de les parròquies el fet que la primera franja de trenta o seixanta minuts sigui gratuïta potencia el comerç local. En aquest sentit, el cònsol menor encampadà, Jean Michel Rascagneres, va manifestar que la reforma que pretén dur a terme el Govern incrementant el preu i eliminant la bonificació de la primera hora als aparcaments “pot perjudicar molt els comerços, sobretot en aquests moments en què venim d’una crisi sanitària de la qual encara estem absorbint les conseqüències econòmiques i s’han perdut 4.000 llocs de treball”.
En la mateixa línia es va pronunciar el cònsol menor de Canillo, Marc Casal, qui va indicar que l’activitat econòmica més important a la parròquia és el turisme i a aquest “li interessa mantenir la gratuïtat”. I va recordar que durant la temporada d’hivern qui adquireix el forfet de Grandvalira també disposa d’aparcament gratuït fins al tancament de pistes. A més, va exposar que en lloc de canviar la política de preus als pàrquings, “una solució seria apostar per un transport públic eficient al país”.
Pel que fa a la Massana, la corporació va indicar que l’hora gratuïta hi és per fer una aturada i per fer les compres de proximitat, a diferència de les parròquies centrals, “on es dona la casuística d’anar d’un aparcament a un altre”. Tanmateix, van incidir que entenen que cada territori “ha d’establir les millors polítiques d’aparcament i mobilitat per als seus ciutadans”.
D’altra banda, els comuns de Sant Julià i Ordino esperen que avui el Govern els presenti la proposta durant la celebració de la taula de Mobilitat per estudiar-la i “prendre una decisió acurada”. D’aquesta manera, el cònsol major lauredià, Josep Majoral, va assenyalar que estan oberts a estudiar el projecte de l’executiu, però considera que la solució per reduir el trànsit i l’efecte hivernacle “implica crear aparcaments intermodals a l’entrada del país i algun punt més i disposar d’un bon transport públic”. Al seu torn, el mandatari ordinenc, Josep Àngel Mortés, va asseverar que si la mesura es pren de forma unànime entre totes les corporacions i “ha de suposar un bé per reduir la petjada carbònica, ho estudiarem i prendrem una decisió”.
Quant a la visió dels comerciants, la presidenta de l’Associació de Comerciants de Riberaygua i travesseres, Rosa Pascuet, va destacar que el país “ara no es pot permetre ni encarir el preu de l’aparcament ni treure les bonificacions”. Així, va creure que “seria més lògic posar la taxa turística i que els visitants paguin per venir a Andorra”, que no pas “posar més pressió a la ciutadania després d’un any immersos en una crisi econòmica provocada per la pandèmia de la Covid”.