Combustibles fòssils
Els importadors de carburants demanen aturar la taxa de CO2
El sector considera que l’objectiu del nou impost és merament recaptatori
L’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca) va denunciar ahir en un comunicat que la imposició de la taxa de carboni suposarà carregar les emissions de CO2 doblement. L’entitat va recordar que des del 2016 la taxa de tinença de vehicles grava en funció del que contamina el vehicle, no segons la seva potència, per la qual cosa la quota d’aquesta taxa varia en funció de les emissions que produeixi. Segons declara Asidca, per un cotxe que emet menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre cal satisfer 24 euros; pels que estan entre els 120 i els 160 grams de CO2 per quilòmetre, 48 euros; pels que tenen unes emissions d’entre 160 i 200 grams de CO2 per quilòmetre, 96 euros. I pels que emeten més de 200 grams de CO2 per quilòmetre, 192 euros.
Tanmateix van al·legar que des que l’impost va canviar el criteri de gravar la potència a l’emissió de CO2, els ingressos van augmentar i l’Estat ha passat d’obtenir 4,6 milions d’euros el 2016 a 6,4 milions el 2020, un 39% més. A més, van exposar que durant aquest mateix període, el parc mòbil va passar a tenir un 12% de vehicles més, en total 91.300, triplicant el creixement.
En aquest context, Asidca va demanar que el Govern no imposi la taxa de carboni per evitar pagar un segon impost sobre les emissions de diòxid de carboni. “Diem no a una segona taxa sobre les emissions de CO2”, va afirmar el president d’Asidca, David Porqueres, tot lamentant que l’objectiu del nou impost sigui merament recaptatori. Així mateix, van proposar com a solució alimentar el fons verd que vol crear l’executiu amb una part dels impostos especials que ja es paguen sobre els carburants i amb una part de la taxa sobre la tinença de vehicles, garantint així l’existència d’un fons verd que respecti els acords internacionals signats per Andorra.