Conservació

Espanya deixa la porta oberta a cobrar per circular per totes les carreteres

Primer es començarà a pagar per l’ús d’autovies i autopistes sense peatge

Espanya deixa la porta oberta a cobrar per circular per totes les carreteresFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El govern espanyol estudia que el 2024 sigui la data per implementar el sistema de pagament per ús a la xarxa de carreteres, com a resposta als dos principis en què es basarà la seva utilització: “qui contamina paga” i “qui ho fa servir paga”. Fins a aquest moment, l’executiu veí preveu dur a terme una campanya de “conscienciació i sensibilització” sobre els transportistes i la població pel que fa a la necessitat d’executar aquesta mesura, segons assegura en el pla de recuperació, transformació i resiliència que va remetre ahir a Brussel·les.

Basant-se en l’experiència internacional, l’executiu espanyol creu que el temps mínim necessari per desenvolupar els instruments normatius i crear l’estructura necessària per implantar un sistema de pagament per ús nacional és d’entre dos i tres anys.

El govern insisteix que buscarà l’acord social i polític, consultant amb els transportistes professionals, així com amb les comunitats autònomes i altres administracions, per determinar la voluntat de tots d’incorporar peatges a les carreteres sota la seva titularitat.

L’executiu s’escuda en diversos elements, sent-ne alguns la minva de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, l’impacte sobre el medi ambient o l’eficiència del transport.

La principal raó és el voluminós dèficit que arrossega la conservació de les carreteres. “Amb una xarxa estatal que supera els 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 són de carreteres d’alta capacitat, els costos de conservació són creixents i no és possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris”, assenyala el text.

El govern aclareix que el sistema podria ser “escalable i progressiu”, és a dir, que es cobri inicialment només a la xarxa d’alta capacitat (autovies) i que s’estengui de manera progressiva a altres xarxes, obrint la porta així que qualsevol carretera pugui ser de peatge. Aquesta progressivitat en l’aplicació de la mesura respon a l’esperat rebuig que causarà entre la població. L’Associació d’Empreses de Conservació i Explotació d’Infraestructures defensa que un peatge d’entre 3 i 5 cèntims de mitjana seria suficient per acabar amb el dèficit de 8.000 milions que ja acumula la conservació de les carreteres.

tracking