Jover acusa els importadors de carburants de mentir sobre la nova taxa
El president de l'ACU respon a les declaracions del ministre i lamenta que "Govern enganyi la ciutadania amb informació parcial"
La campanya que s’està duent a terme per part dels importadors de carburants i que té diferents punts de recollida de signatures en àrees de servei del país està provocant malestar al Govern. El ministre de Finances i portaveu de l’executiu, Eric Jover, va afirmar que “part de la informació que s’està donant és simplement mentida”. En aquest sentit, Jover va comentar que “la decisió de repercutir el cost de la taxa en el preu final del carburant és una decisió purament dels importadors, perquè al Govern no fixem el preu de venda al públic”. El titular de Finances es va mostrar “sorprès” per la posició dels importadors de carburant i va explicar que “hem mantingut trobades i part de les seves aportacions s’han inclòs al text”.
Sobre l’afectació que tindria en cas que es decidís repercutir el cent per cent de la taxa en el consumidor final, el ministre portaveu va dir que “en el pitjor dels casos, i que de tot se’n fes càrrec el client, estaríem parlant d’un increment de tres cèntims el litre, molt lluny de les xifres que s’estan explicant de 30 cèntims”.
Visiblement molest, el ministre portaveu va afegir que “és lícit que cada persona es posicioni com vulgui respecte a qualsevol situació. Però el que no pot ser és que es doni només una informació de part i incompleta”, i va reflexionar que “potser, a banda de recollir signatures a les benzineres explicant informació que no és correcta, també se n’hauria de recollir a les parades d’autobús”.
En resposta a les seves declaracions, el president de l'ACU, Lluís Ferreira, va compartir a les xarxes socials un text en on fa saber que des de l'associació lamenten que"Govern enganyi la ciutadania amb informació parcial, donat que sap perfectament que el nou impost repercutirà en el preu final i que s'excusin amb un acte de fe, dient que els importadors ho poden assumir, 'el que vindria a ser manar a casa dels altres'. O donar rodes de premsa on manifesten que no s'apujaran els impostos, però obviant la creació de noves taxes". També lamenten que "no s'informi la ciutadania que des del mateix Govern s'ha realitzat alguna trucada a l'ACU volent 'aconsellar' el què hi hauria de dir o no el document de recollida de signatures i fa la sensació que volen incloure intencionadament a tothom com si estiguessin en contra de la taxa, quan des de l'associació el que es demana és que es posposi la implementació d'aquesta taxa i no pas l'eliminació d'aquesta. Cosa que pot veure qualsevol persona que vulgui a la nostra web, 'no cal fer fotos del document a les benzineres'. Així també lamentem que el Sr. Jover es proclami portaveu del Consell General donat que és a qui va dirigida la nostra petició". Ferreira afegeix que l'ACU resta a la disposició de Govern per aclarir qualsevol malentès.
En una altra fil de Twitter fet aquest migdia, Ferreira posa en relleu que "si Govern diu que la nova taxa de carboni anirà dirigida al transport públic, 'que és on diuen que enganyem la gent' com és que l'FMI diu que aquesta taxa anirà destinada a reduir l'endeutament?". En aquest sentit, pregunta si el "Govern i Jover van ocultar de forma intencionada aquesta part?" i afegeix que demanaran fer la recollida de signatures a Andorra Telecom, FEDA, l'edifici de Govern o l'hospital" donat que "es pregunta per què no la fem a les parades de bús".
El ministre de Finances va contestar ahir sobre la reducció del marge de beneficis que denuncien els importadors, que “amb l’actual fiscalitat, i repercutint el cost de la taxa en el preu, el marge de beneficis respecte als països veïns és més elevat que fa deu anys”. “Crec que els ciutadans, abans de prendre la decisió de signar han de tenir tota la informació disponible”, va sentenciar el ministre.
Jover va optar per fer pedagogia i explicar, una vegada més, el destí finalista que té la taxa dels hidrocarburs. “Aquests diners aniran destinats a finançar el fons verd. Aquest és un compromís que té el Govern amb el medi ambient i la transició ecològica.” “Aquests diners, per exemple, serviran per poder oferir unes tarifes més econòmiques per al transport públic”, va afegir el ministre, que va posar d’exemple que “els joves que no estan estudiant i que per tant no es poden acollir al bus lliure podrien tenir una tarifa de 30 euros indefinida, que suposa una rebaixa d’entre el 50% i el 80%”. “Estem parlant que aquests són uns avantatges molt importants per a les persones del país”, va remarcar Jover.