infraestructures
El túnel de Tresponts entrarà en funcionament aquest estiu
Amb un cost de 35 milions d’euros és l’obra viària més important de Catalunya
![](https://imagenes.diariandorra.ad/files/image_large/uploads/2023/12/19/65818e0add1dd.jpeg)
El túnel de Tresponts entrarà en funcionament aquest estiu
L’entrada en funcionament del túnel de Tresponts, que millorarà la seguretat de la carretera C-14 entre Organyà i Montant de Tost, pateix un nou retard i no estarà a punt fins a l’estiu, tal com va confirmar Territori i Sostenibilitat. L’obra va començar a final del 2017 i el projecte fixava un termini per acabar la millora de tres anys. La crisi sanitària del coronavirus va obligar a paralitzar els treballs l’any passat i va causar un primer retard de cinc mesos i al febrer el conseller de Territori català, Damià Calvet, va assegurar durant una visita a l’Alt Urgell que el nou túnel obriria al cap de dos mesos.
L’ajuntament d’Organyà, per la seva banda, calcula que l’obra quedarà llesta de cara a final d’estiu, “pels volts del mes de setembre, tenint en compte que l’agost és un mes inhàbil”.
La reforma, amb una inversió de 35,4 milions d’euros, és a hores d’ara la més important en infraestructures viàries de la Generalitat. Fonts de la conselleria van explicar que l’ampliació de la plataforma actual de la C-14 (que passa de set a deu metres), a l’exterior del túnel, està acabada i que “les pròximes setmanes” col·locaran les dues primeres capes d’asfalt.
Dels treballs exteriors queden per realitzar les cunetes de drenatge i les senyalitzacions verticals i horitzontals. De l’ampliació del túnel ja existent queda pendent també el paviment. Del nou túnel de Tresponts, d’1,3 quilòmetres de longitud, i de les galeries d’evacuació, han estès la primera capa d’asfalt i resta pendent, indiquen, “una capa de formigó i una última capa d’asfalt”. Els dos edificis de control i de seguretat, en ambdues boques del túnel, estan acabats. Els operaris treballen aquestes setmanes a les instal·lacions interiors del nou pas subterrani (il·luminació, ventilació, mesures de protecció contra incendis i control) per després iniciar el període de prova de tots els sistemes.
La reforma de la carretera afecta un tram de tres quilòmetres de la C-14 a la part més sinuosa del congost de Tresponts, on s’ha construït el túnel. Aportarà seguretat i millorarà la mobilitat i les connexions amb l’Alt Urgell i Andorra, segons destaca la conselleria. El volum de trànsit és d’uns 6.800 vehicles al dia.