Multes més dures per usar el mòbil conduint a partir del setembre
El text és aprovat per unanimitat i els grups destaquen els progressos d’una llei “necessària”
El nou Codi de circulació, que entrarà en vigor al setembre, es va aprovar ahir al Consell General amb el suport de tots els grups parlamentaris. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va recalcar que la “profunda” modificació legislativa dotarà el país “d’una seguretat jurídica completa” per garantir la seguretat a la xarxa viària. Amb tot, Torres va advertir que “més d’hora o més tard” s’haurà de revisar aquesta llei i els reglaments que es puguin desplegar per adequar tot plegat als “futurs contextos” que puguin esdevenir. La consellera de DA Berna Coma va destacar que la llei servirà per aportar més mesures que “frenaran l’accidentalitat”, mentre que des del PS, Roger Padreny va assenyalar que el nou text serà “homologable internacionalment” per tenir més dades energètiques. Per a Oliver Alís, de terceravia, “la llei resultant és la que necessita el nostre país en matèria de circulació”.
Els avenços
Entre els principals canvis que incorpora el text hi ha l’enduriment de les multes per l’ús del telèfon mòbil. L’esborrany inicial proposava que la infracció fos qualificada de greu, que significa multes de fins a 200 euros. Finalment, però, els consellers generals han decidit endurir la infracció i considerar-la molt greu, que significa que les multes podran arribar als 400 euros. També serà multat amb la mateixa duresa escoltar música amb auriculars mentre es condueix.
En el cas de les multes per excés de velocitat, en canvi, s’introdueix un tram per la part inferior que rebaixa a 24 euros la infracció en el cas de sobrepassar la velocitat permesa només 10 quilòmetres per hora. Pel que fa a la retirada del carnet, es reserva per a les infraccions qualificades com a molt greus, com ara conduir sota els efectes de l’alcohol o circular sense assegurança.
Una altra de les novetats és la possibilitat d’adquirir una rebaixa del 50% en la multa si es paga al moment o dins dels deu dies hàbils següents al moment en què s’hagi incoat el procediment sancionador. Així mateix, en el cas de reiteració d’infraccions, s’amplia el període en què la reincidència es considera un agreujant i passa de sis a nou mesos.
El nou Codi de circulació també regula l’ús dels patinets elèctrics. Així, serà obligatori per als conductors d’aquest tipus de vehicles tenir una assegurança, tot i que les condicions s’hauran d’establir per reglament. També s’estableix que han de dur casc i que no podran superar els 25 quilòmetres per hora per carretera. Pel que fa a l’edat, els menors de 14 anys no podran conduir-los i fins als 16 necessitaran d’un permís similar al dels ciclomotors.
D’altra banda, la llei té una disposició final que habilita expressament el Govern per aprovar les normes necessàries per regular tant la realització de proves i assaigs de vehicles autònoms com la seva circulació.
Així mateix, també s’encomana a Govern en una altra disposició final que en el termini de sis mesos a comptar de l’endemà de la publicació de la llei al BOPA, desenvolupi un reglament per implementar un sistema nacional d’etiquetatge energètic i d’emissions dels vehicles, que alhora permeti homologar-los al Principat amb els sistemes d’etiquetatge seguits pels països membres de la Unió Europea. Perquè pugui ser homologat, el sistema d’etiquetatge es basarà en la normativa d’emissions en vigor en cada moment, i inclourà, com a mínim, una etiqueta Zero emissions i una etiqueta ECO emissions per les categories de vehicles que es determinin reglamentàriament. El corresponent distintiu adhesiu s’haurà de col·locar al marge inferior dret del parabrises del vehicle i serà l’Automòbil Club l’encarregat de subministrar les etiquetes.