Tres anys i una generació
La conferència que va impartir David Cabero en el marc de la vuitena edició de l’Espai Diari d’Andorra-Deloitte va marcar un horitzó temporal de tres anys perquè Andorra decideixi què vol ser i sobre què vol construir el futur del país de cara als tres propers lustres.
Les decisions que cal prendre, d’una manera o una altra, sempre acaben tenint una repercussió en el futur. Hi ha punts de ruptura que poden afectar diverses generacions. I precisament aquest encreuament i les decisions per sortir de l’actual crisi és el que va plantejar el director general de BIC Europa, David Cabero, en la seva conferència en la vuitena edició de l’Espai Diari d’Andorra-Deloitte que es va celebrar ahir a l’Art Hotel. Sota un format híbrid presencial-telemàtic, Cabero es va adreçar a una reduïda sala d’oients, entre els quals hi havia el director general del Diari, Ignasi de Planell, el director general de FEDA, Albert Moles, i el ministre de Finances, Eric Jover, en un acte moderat pel director de Deloitte Andorra, David Berruezo.
“Ara estem davant un moment crític però que pot ser molt positiu”, va destacar Cabero, que va afegir que “hem de tenir clar que de les decisions que es prenguin en els propers tres anys en dependrà el futur del país d’aquí a 15”. El més important que cal fer, per al director de BIC Europa, és “posicionar Andorra al món”. I per aconseguir-ho va destacar la importància de “tenir clar com volem que ens percebin”. Cabero va posar diferents exemples de posicionament com el cas de Dabos, però va apuntar que “per aconseguir-ho cal transmetre un missatge clar i que duri en el temps per tal d’aconseguir que se’t posicioni en un determinat entorn. No el pots estar canviant cada dos per tres”.
“Andorra té molts punts forts que pot explotar per tal d’aconseguir créixer”, va destacar l’executiu, que en va relacionar uns quants. “Teniu un país en un gran entorn natural, que ofereix seguretat, qualitat de vida i baixa tributació”, va destacar Cabero, que va parlar de “viure en remot”. I és que la pandèmia de la Covid-19 ha demostrat que cada cop més hi ha més professions que es poden fer sense estar presencialment al lloc de feina i que els viatges de negocis es reduiran, “perquè les empreses han vist com així podien reduir costos”.
I precisament en aquesta mena de deslocalització i vida en remot, és on el director general de BIC Europa va ressenyar que el Principat tenia l’oportunitat. “L’aposta que s’ha presentat recentment amb Grifols és molt bona i pot ajudar a posicionar el país”, va afegir. Els sectors digitals i de les noves tecnologies podrien ser un dels posicionaments que podria escollir Andorra, segons Cabero, que també va optar per seguir treballant en els sectors tradicionals. “Andorra ja està posicionada amb el turisme d’esquí, cal buscar complementar aquest posicionament durant la resta de l’any”, va comentar. Sobre el sector més comercial, va apuntar que “encara que hi hagi un increment important de la compra on line, hem de pensar que hi ha molts clients que volen viure l’experiència de comprar i cal que el comerç presencial pugui aportar aquest valor afegit. Però per això caldrà fer una reconversió del sector i si fa falta, que el Govern hi inverteixi”, va dir. Les relacions internacionals van ser un altre dels factors que va apuntar el director general de BIC Europa. “Amb el Brexit, París ha agafat encara més pes del que tenia a Europa. I quan et vols posicionar, i especialment en l’entorn europeu, has de decidir quina part de la inversió destines a cada lloc.”
L’executiu va acabar dient que “la sortida de la crisi serà asimètrica” i va apuntar que “el món cada vegada és més volàtil. Però no crec que es tornin a repetir dues crisis tan fortes i en tan poc espai de temps”.