Comerç
El supermercat Lidl estudia l'aterratge a la Seu d'Urgell
El pla d’urbanisme ho permet i la zona és ideal, atractiva per a Andorra i propera a Puigcerdà
Lidl té 11.200 supermercats en 29 països. A Espanya ja ha aconseguit la tercera major quota de mercat, només per darrere de Mercadona i Carrefour. I si es compleixen els desitjos de la cadena alemanya i dels veïns de la Seu d’Urgell de la zona del parc dels bombers, aviat en sumarà un a la ciutat veïna.
La intenció de Lidl d’instal·lar-se a la Seu és ferma. El grup d’alimentació propietat de Dieter Schwarz veu la capital urgellenca com un punt propici per inaugurar un nou establiment de dimensions importants. Ubicat en una ciutat petita però propera a Andorra i no gaire lluny de Puigcerdà, Lidl veu amb bons ulls mantenir la lluita amb Mercadona, fet que suposarà un altre cop dur per al comerç tradicional de la ciutat i, evidentment, una competència afegida als grans supermercats d’Andorra.
L’ajuntament de la Seu d’Urgell té les mans lligades. Joan Barrera, regidor de Compromís (a l’oposició), va explicar ahir que el pla urbanístic té catalogat aquest sector com a terciari-logístic, no s’hi poden fer indústries però sí que hi poden haver altres empreses. El consistori s’havia plantejat la urbanització, però aquesta té un cost de tres milions d’euros que els veïns no estan disposats a assumir. Els veïns de la zona de dalt, per evitar una despesa com aquesta, han buscat un possible comprador dels terrenys i és aquí on apareix el supermercat alemany. També han fet el mateix els veïns de la zona de baix dels terrenys.
L’interès de Lidl és real. L’ajuntament no s’hi pot oposar perquè legalment es tracta d’una operació que compleix la normativa urbanística. Anteriorment s’hi havia interessat Bon Àrea.
A diferència del que va passar amb Mercadona, en què Barrera comenta que es van fer canvis al pla d’urbanismes municipal per encabir el supermercat, en aquest cas Lidl no ha de tenir cap problema per aconseguir l’autorització i posar en marxa la seva oferta d’alimentació i d’articles reclam.
UN PROPIETARI ENIGMÀTIC
Dieter Schwarz és l’home més ric d’Alemanya, propietari de la cadena Lidl. És un home desconegut, fuig de les entrevistes i dels actes públics. Va néixer a Heilbronn el 1939, fill del botiguer Josef Schwarz, que tenia amb un altre soci, de cognom Lidl, un negoci de fruites a l’engròs. Després d’acabar l’institut va començar a treballar amb el seu pare. El 1973 els Schwarz van decidir obrir el primer supermercat imitant el model dels Aldi, que ja s’estaven expandint per tot Alemanya.