Informe tècnic
La pista d'aterratge no compleix la norma
Té un pendent mitjà del 3,5% quan a Europa s’estableix un topall màxim de l’1%
La pista d’aterratge de l’aeroport que la Cambra de Comerç proposa tirar endavant a la zona de Grau Roig no compleix amb la normativa europea. Així ho afirma l’informe de l’Autoritat Aeronàutica d’Andorra al qual ha tingut accés el Diari.
Concretament, la primera problemàtica que denuncia l’Autoritat Aeronàutica fa referència al pendent del terreny on s’ha de situar la zona d’aterratge. En la documentació preparada per la Cambra, es parla en tot moment que el desnivell mitjà que es preveu és del 3,5% amb trams que fins i tot puguin superar-lo. Per contra, aquestes xifres estan molt lluny de les que autoritza la normativa europea, que parla sempre de l’1% de pendent en la zona d’aterratge.
Aquest fet es deu que un dels documents elaborats per la Cambra, Navblue, utilitza paràmetres americans, mentre que en el marc de la negociació de l’acord d’associació amb la Unió Europea, cal pensar que la normativa que serà aplicable en aquest cas acabarà sent la europea.
L’aproximació per que els avions aterrin és un altre dels trets que l’Autoritat Aeronàutica confronta. I és que en el document inicial es preveu aproximacions des de la vall d’Incles i des del coll d’Ordino, descartant completament la primera atès que “no permet angles d’aterratge operables pels tipus d’avions estudiats”. Pel que fa a la segona, tot i poder ser viable, se’n destaca que “el pilot ha de prendre la decisió de si aterra o no sense veure l’estat de la pista” ja que des d’on caldria prendre la decisió la pista no és visible.
Tornar enrere
Les dificultats tècniques que planteja la construcció de la infraestructura a Grau Roig, combinat amb els dubtes que en genera la gestió comercial, van fer concloure a l’Autoritat Aeronàutica d’Andorra que, si es vol tirar endavant un aeroport al Principat, caldria recuperar el projecte que l’ubicava a la zona de la Rabassa.