Els importadors i el PS volen l'impost al 2023

Els socialdemòcrates aposten perquè el Govern n’assumeixi el cost fins a la data

Api taxa verda

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Davant de l’anunci realitzat ahir per part dels grups de la majoria d’ajornar l’aplicació de la taxa als hidrocarburs fins al 2022, l’Associació d’Importadors de Carburants (Asidca) i el grup parlamentari socialdemòcrata van reaccionar demanant que l’entrada en vigor del nou impost no sigui efectiu fins al gener del 2023. Des del PS, el president del grup parlamentari, Pere López, i el conseller general Quim Miró van afirmar que han presentat un total de quatre esmenes al projecte de llei amb la voluntat que el Consell General aprovi aquest any el tribut, però que sigui el Govern qui l’assumeixi durant un any i mig. A partir del gener del 2023, l’impost ja recauria sobre el sector de manera gradual duran tun període de sis anys, segons l’esmena del PS.“Volem que l’impost sigui d’aplicació immediata i que durant aquest exercici i el 2022 sigui l’executiu qui financi els 30 euros. A partir del 2023 es començaria a aplicar al sector, però de manera esglaonada per un període de sis anys”, va afirmar Miró. En la mateixa línia, López, va apuntar que reitera que el grup és partidari que la taxa s’apliqui tan bon punt la llei estigui aprovada perquè “és un volum important de diners per dur a terme polítiques mediambientals”.

López va posar en relleu que actualment el diferencial de preu dels carburants amb els països veïns, concretament amb Espa­nya, “és molt baix”, i va recordar que l’Estat veí del sud no preveu incrementar els preus fins al 2023. “No ens podem permetre que circulin informacions sobre que el carburant a Andorra és més car que a alguna gasolinera pròxima d’Espanya. És un dels elements que han fet créixer l’economia al país”, va destacar. El president del grup també fa fer esment a la situació econòmica actual dels ciutadans, tot apuntant que en un moment en què el país està sortint de la pandèmia del coronavirus “no és el moment d’aplicar taxes que incrementin el cost de la vida de la societat”.

SORTIDA DE LA CRISI

El president d’Asidca, David Porqueres, seguint la línia d’allò exposat pel PS, va manifestar que la data proposada per l’executiu, l’1 de gener del 2022, és “insuficient”, ja que consideren que “en l’àmbit econòmic i social no haurà canviat res respecte al principi perquè la situació és igual, la pandèmia no ha acabat i encara no hem començat la recuperació”. Porqueres va assenyalar que el nou impost repercutirà en el preu de venda dels carburants al públic i que aquest fet “suposarà un augment de la pressió als ciutadans”, els quals “ja estan aguantant els efectes col·laterals de la crisi sanitària de la Covid”.

A més, va indicar que la majoria d’organismes internacionals apunten el 2023 per començar a recuperar l’economia, motiu pel qual va asserir que la data més adequada per implantar el tribut als carburants “és d’aquí a un any i mig”. I va exposar que el sector no està en contra de la creació de l’impost, ans al contrari, “considerem que cal fer prevaldre les polítiques mediambientals”, però “no a costa d’encarir els preus en un moment delicat”.

El president de l’Asidca va dir que és “molt perillós” que Andorra “mogui fitxa i apugi els impostos abans que els països veïns” i perdi un dels grans atractius que té el país envers els turistes. “La jugada és fer-ho després d’ells i veure quin augment plantegen perquè nosaltres puguem mantenir el diferencial”, va asserir. Tanmateix, Porqueres va valorar positivament l’acció del Govern i va agrair a l’Associació de Consumidors (ACU) la recollida de signatures que van realitzar.

Des de l’ACU, Lluís Ferreira, va manifestar que l’anunci fet pels grups de la majoria “ja estava pactat d’avançat” i “només estan enganyant la ciutadania”. Així, va afirmar que els fa la sensació que els consellers no van “ni mirar” les 13.000 firmes que vam presentar i que entenen que “l’executiu té ben sabut que al gener ja no existirà la crisi sanitària”. Ferreira també va obrir la porta a dur a terme més accions si s’aprova la taxa abans del juny del 2022.

A FAVOR

Aprovar la taxa

El grup parlamentari socialdemòcrata està a favor d’aprovar la nova taxa de manera immediata si el Govern assumeix el cost fins al 2023.

Medi ambient

Els importadors de carburants comparteixen la voluntat del Govern d’implantar més polítiques mediambientals.

Implementació

Els tres actors estan a favor d’aplicar la taxa, però volen que s’ajorni més enllà de l’1 de gener del 2022.

EN CONTRA

Cost afegit

Aplicar el nou impost al carboni suposarà un cost afegit als ciutadans quan encara no hi ha una recuperació dels efectes de la pandèmia.

Diferencial

L’Asidca considera que la repercussió del tribut en el preu final del producte farà perdre el diferencial amb els països veïns.

Signatures

L’ACU critica que el Govern no ha tingut en compte les signatures de quasi 13.000 habitants per ajornar la taxa.

Els importadors i el PS volen que l'impost s'ajorni fins al 2023

tracking