francesc camp aplaudeix la decisió de l'executiu
L'informe de l'OACI enterra l'aeroport de la Cambra
El Govern descarta construir la infraestructura a Grau Roig després que l’estudi de l’entitat conclogui que és inviable
El Govern descarta la construcció d’un aeroport nacional a Grau Roig i enterra el projecte de la Cambra de Comerç. El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va informar ahir durant la roda de premsa posterior al consell de ministres que l’informe encarregat a l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) conclou que la infraestructura no compleix els requisits tècnics i que, per tant, no és viable. “L’executiu ha estat analitzant l’estudi, conjuntament amb el realitzat per l’Autoritat Aeronàutica d’Andorra (AAA), i ha decidit no tirar endavant les següents fases”, va indicar.
Gallardo va detallar els sis punts principals que determinen que el camp d’aviació al bosc de Moretó no és factible. Així doncs, va assenyalar que un dels factors que posen el projecte entre les cordes és la dificultat per dur a terme maniobres, les quals incompleixen els criteris internacionals emesos per l’OACI i per l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA), motiu pel qual la possible operació de vols hauria de recaure en l’AAA.
Un altre dels fonaments de pes que es deprèn de l’estudi dels experts i que també incrementaria el compromís que hauria d’assumir l’organisme d’aviació andorrà és la impossibilitat de l’aeroport de realitzar maniobres especials, les quals no tan sols haurien d’estar autoritzades pel Principat, sinó que també seria necessària l’aprovació del país emissor. Aquest fet, va exposar Gallardo, limita la viabilitat del projecte i allunya la possibilitat d’obtenir operadors, ja que redueix el radi de companyies que podrien dur a terme els vols.
MÉS CAR I MENYS SEGUR
L’informe de l’OACI també posa en relleu que la pista de la infraestructura no ofereix la visibilitat suficient en el moment en què s’ha de decidir si es realitza o no l’aterratge. “El fet que no tingui visibilitat a la latitud establerta provoca que les operacions no acabin de ser del tot segures als ulls d’aquest organisme”, va assenyalar Gallardo. D’aquesta manera, va indicar que seria el pilot qui, com a última instància, assumiria el risc d’iniciar l’aterratge. “El punt crític on es decideix si l’avió aterra es troba en una ubicació des de la qual no es veu la pista d’aterratge, per la qual cosa el comandant es podria trobar en una situació crítica”, va dir.
El ministre també va apuntar que el cost del moviment de terres per construir la pista i dels espais adjacents seria superior a l’estimat en un primer moment per la Cambra. Tot i que Gallardo va asseverar que aquest punt no seria “limitatiu” perquè es podria corregir, va afegir que es tracta d’un factor important a tenir en compte en el global del projecte.
La tipologia d’avions que podrien operar al camp d’aviació també es posa en qüestió al document, tot afirmant, de la mateixa manera que ho va fer prèviament l’estudi de l’AAA, que tan sols podria rebre naus “singulars”, un fet que disminueix la capacitat comercial de la infraestructura, ja que no totes les companyies disposen d’aquesta mena d’aparells”. Per cloure, Gallardo va manifestar que l’OACI no ha pogut valorar l’estudi de mercat perquè als documents emesos per la Cambra hi manca informació i no es permet verificar si el projecte seria viable.
El ministre va compartir els resultats de l’estudi amb la Cambra, que va “acceptar” la declinació de l’executiu. El president, Josep Maria Mas, i l’expresident, Miquel Armengol, van dir al Diari que l’entitat no farà declaracions fins que no estudiïn l’informe. Quant a les parròquies afectades per la iniciativa, el cònsol major de Canillo, Francesc Camp, va aplaudir la decisió de l’executiu, la qual considera encertada i consensuada. La cònsol major d’Encamp, Laura Mas, va exposar que el document emès per l’OACI “és prou clar per descartar la infraestructura”.
Claus
1 Falta informació per a un estudi de mercat
La documentació entregada no inclou suficient informació
sobre el correcte encaix de necessitat i suficiència aeroportuària.
2 Només podrien aterrar-hi naus singulars
L’aeroport només podria rebre operacions de naus singulars, un fet que redueix la capacitat d’atraure operadors convencionals. El projecte presenta una gran penalització en el pes a l’enlairament i a l’aterratge.
3 El disseny de les maniobres no és segur
Les maniobres incompleixen els criteris de disseny actuals d’OACI i EASA, així que l’AAA hauria d’assumir responsabilitats en la seguretat més enllà de les raonables.
4 No compleix criteris internacionals
Les maniobres especials haurien de ser autoritzades pel país emissor i per l’AAA. L’incompliment dels criteris internacionals allunya potencials operadors i limita la viabilitat del camp d’aviació.
5 Tindria un cost superior a l’estimat
L’informe indica que el cost per construir la infraestructura seria superior a l’estimat per la Cambra de Comerç en els estudis presentats prèviament.
6 Les operacions no tindrien prou seguretat
La manca de visibilitat de la pista a l’altitud en què s’ha de decidir si s’inicia l’aterratge fa que les operacions no siguin segures i hauria de ser el pilot qui assumís el risc de prendre una decisió.
L'EXECUTIU CONFIA EN EL D'ANDORRA-LA SEU
Gallardo va manifestar que per a aquesta legislatura el Govern centrarà els esforços a aconseguir que finalment hi hagi vols comercials des de l’aeroport d’Andorra-la Seu i en la creació d’un heliport al Principat. El ministre va anunciar que “ben aviat” podrien anunciar quina és la proposta de l’executiu per ubicar la infraestructura nacional. També va recordar que han iniciat contactes amb diverses companyies, com Air Nostrum, per potenciar l’arribada de rutes regulars al camp d’aviació de la Seu i va incidir que s’està analitzant quina és l’aerolínia amb més garanties.