debat sobre els carburants

La majoria retreu al PS que afavoreixi els importadors

Els grups de la majoria afirmen que els socialdemòcrates “ballen al so” dels empresaris

La majoria retreu al PS que afavoreixi els importadorsFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els grups parlamentaris de la majoria estan convençuts que tant el PS com terceravia votaran contra la nova taxa als hidrocarburs, tot i que portaveus dels dos grups de l’oposició van explicar que la setmana que ve decidiran l’orientació del seu vot, que només pot ser en sentit negatiu o abstenció si es tenen en compte les manifestacions públiques.

Demòcrates, que ha acceptat retardar sis mesos l’entrada en vigor de la taxa verda, considera que tant el PS com terceravia tenen el mateix discurs que l’Associació d’Importadors de Carburants (Asidca). D’una banda, perquè el president de l’entitat, David Porqueres, treballa per al líder de tercaravia, Josep Pintat, i de l’altra, perquè la coalició de la majoria sosté que els socialdemòcrates “han comprat el discurs de Porqueres i se l’han fet seu”. Els tres partits que donen suport al Govern estan convençuts que terceravia votarà en contra tot i que Oliver Alis va assegurar que no serà fins dimarts que decidiran el vot. Tampoc el PS vol avançar el posicionament.

La majoria defensa que la rebaixa important del transport públic amb l’objectiu que arribi a ser gratuït és una aposta clara pel medi ambient i que tampoc ara es poden agafar postures que minin els ingressos de l’Estat.

El president del grup, Pere López, va mantenir que ells no s’oposen a la taxa verda, “volem que entri en vigor el dia després de la seva aprovació”, i va precisar que la discussió de les esmenes marcarà el vot del PS al Consell General.

López va remarcar que el PS recull la preocupació de “les 13.000 firmes que ha recollit l’ACU” perquè no és el millor moment per tocar els preus dels carburants, però alhora “defensem que la taxa entri en vigor a l’instant perquè no podem renegar de la nostra defensa del medi ambient”.

El PS és partidari que la taxa es compensi transitòriament amb una reducció dels impostos especials, de manera que els empresaris no vegin ruduïts els seus marges de beneficis ni es repercuteixi en el consumidor. López va expressar que es podria arribar a “cinc cèntims per litre”.

Alís, per la seva banda, va defensar que en un escenari tan negatiu, amb ERTO i albirant una crisi econòmica, “no és el moment de crear noves taxes ni impostos”. El conseller de terceravia està convençut que els conductors acabaran pagant la taxa, “perquè és finalista, i si no es penalitza el consum de carburant, no es reduirà el carboni i no tindria cap sentit”. Comparteix amb el PS la por que Andorra perdi competitivitat sobretot amb Espanya. Alís tem que en un escenari econòmic tan negatiu “potser hi haurà famílies que no puguin encendre la calefacció”.

El Govern defensa que els importadors assumeixen gran part de la nova taxa.

RETRETS A L'ACU PER IGNORAR UNA PART D'USUARIS

La majoria critica “l’estratègia” del PS “d’amagar-se” darrere de la campanya de l’ACU. D’una banda, es lamenta que l’associació de consumidors ignori els beneficis que tindran els usuaris del transport públic amb una rebaixa important dels abonaments i amb el repte d’arribar a la gratuïtat, i només vegi els clients de les gasolineres. D’altra banda, mantenen que la campanya en realitat va ser orquestra per Asidca a les estacions de servei i als camions de subministrament de gasoil, fent servir el nom de l’ACU. Alguns usuaris han manifestat que s’havien sentit “pressionats” per la insistència d’alguns empleats de benzineres per aconseguir la firma.

tracking