Infraestructures

El telefèric al pic de Carroi s'encalla

Hi ha reticències amb el fet de dipositar una fiança del 15% del cost total de l’obra durant tot el període de la concessió

El telefèric al pic de Carroi s'encallaCOMÚ D'ALV

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Algunes de les empreses que van retirar el plec de bases per optar al concurs públic per a la concessió del telefèric del pic de Carroi han demanat que s’allargui el termini per obrir els plecs –el 13 de juliol–, davant la complexitat del projecte i alguns punts del concurs que a priori veuen com una dificultat que resten interès a l’explotació d’aquest giny, que hauria d’arribar fins a l’estació d’esquí de Pal si s’acaba executant la segona fase.

Des del comú d’Andorra la Vella ja s’ha respost que és una demanda que s’ha de valorar i no es descarta satisfer-la. També s’ha mantingut alguna reunió per aclarir punts del plec de bases i unificar les interpretacions.

Hi ha diversos apartats que les empreses estan estudiant minuciosament per no agafar-se els dits. Alguns fan referència a les fiances que han de dipositar, però la que fa més mal és la que obliga a satisfer una fiança del 15% del valor de la construcció durant tot el període d’explotació del giny, de 45 anys si es fa el tram fins a Pal, o 35 si només arriba fins a Carroi. El cost se situarà en 40 milions d’euros i la fiança serà de sis milions sense interessos, que es veu com una penalització.

SENSE DINERS PÚBLICS

El plec de bases preveu un dipòsit temporal del 2% del valor provisional del contracte, que suposaria una xifra de 5.000 euros. Després, un altre del 10% durant l’obra, però el que més empipa és la fiança del 15% per tota la durada de la concessió d’uns treballs que pagarà la mateixa empresa, ja que com van explicar els dos comuns involucrats –Andorra la Vella i la Massana– es vol evitar destinar-hi diners públics.

Tampoc agrada gens l’exigència que quan acabi la concessió, si aquesta no continua o per qualsevol altre motiu s’ha de deixar d’utilitzar el giny, l’empresa tindrà l’obligació de retornar al seu estat original els terrenys afectats. Aquests supòsit, si es dona el cas, és vist con una despesa que serà inassumible pel seu elevat cost. I finalment, la preferència que els Pouets sigui el punt de sortida representarà un encariment, segons comenten, i recorden que es tracta d’un edifici que fa dècades que no dona servei perquè no és capaç de suportar el pes dels ascensors, l’edifici té vibracions i fa un soroll que molesta els veïns.

Per això, si el telefèric inicia el viatge des del que havia de ser un aparcament intel·ligent, aquest haurà de ser enderrocat i fer-ne un de nou adaptat a les necessitat d’un transport per cable. També hi ha reticències que els esquiadors amb forfet de Pal viatgin gratis, tot i que hi ha la possibilitat d’una compensació. Això fa que les empreses vegin més interessant i rendible, en l’àmbit econòmic, els viatgers que només arribin a Carroi, ja que hauran d’abonar el tiquet.

El projecte consta de dues fases, una que va d’Andorra la Vella al pic de Carroi i una altra del pic a Pal, la qual està supeditada a la realització d’una consulta popular als residents a la Massana. El giny tindrà dues cabines amb capacitat per a 50 persones, que permetran transportar els passatgers en 12 minuts fins a l’estació massanenca. El trajecte fins a Carroi és de sis minuts i del pic fins a Pal, de sis minuts més, segons va explicar el comú.

NEGUITS

1. Fiança del 15% sobre el cost total de l’obra

El fet d’haver de deixar una fiança sobre el preu global de l’obra (40 milions) durant tota la concessió no agrada gens a les empreses.

2. Sortida des de l’aparcament dels Pouets

La sortida del telefèric del que havia de ser el pàrquing intel·ligent dels Pouets encareix l’obra, ja que les empreses mantenen que l’edifici s’haurà d’enderrocar perquè mai s’ha pogut fer servir per les greus deficiències que té.

3. Dipòsit del 10% durant el temps de construcció

Mentre durin les obres de construcció la guanyadora del concurs haurà de satisfer una altra fiança del 10% com a garantia que s’arribarà al final del projecte.

4. Viatge gratuït per als clients de Pal

La futura explotadora del giny s’atendrà al concurs, que diu que amb el forfet es podrà viatjar fins a Pal de manera gratuïta, un avantatge que les empreses veuen com un fre a la rendibilitat.

POSSIBILITAT DE NEGOCIAR I FER CANVIS

Si no s’hi presenta cap empresa els comuns tindran la possibilitat de negociar amb una i fins i tots fer canvis, segons es preveu a la Llei de contractació pública. El que tenen clar les empreses del sector és que la cònsol, Conxita Marsol, no deixarà morir el projecte i que el tirarà endavant. És necessària una companyia constructora forta i un grup financer solvent. En el plec de bases fins i tot es podria interpretar que s’obre la possibilitat que la concessionària rebi diners públics cada any per evitar pèrdues milionàries. Tampoc la sortida dels Pouets és condició sine qua non, encara que es dona per fet que el comú ho valorarà. Les empreses poden preveure a les propostes altres emplaçaments que considerin més adequats.

tracking