Toc d'atenció al Govern del Tribunal de Comptes per les hores extres
Una setantena de treballadors públics van superar el nombre màxim anual, que és de 120
El Tribunal de Comptes, en l’informe relatiu al Govern corresponent a l’exercici del 2019, torna a posar en relleu l’incompliment per part de l’executiu del reglament sobre el màxim d’hores extraordinàries autoritzades i compensades amb retribució que pot realitzar un funcionari. En l’informe l’ens fiscalitzador assenyala que 68 treballadors públics van superar el màxim, que és de 120 hores l’any. Vuit funcionaris van treballar més de 300 hores extres; 20 entre 200 i 300 hores extres; 27 entre 150 i 200 hores extres, i 13 entre 120 i 150 hores extres. Tot i això, el nombre de funcionaris que van superar les hores extres en l’exercici del 2019 és sensiblement inferior al de l’any anterior, quan 112 treballadors públics van superar el nombre permès.
El Tribunal de Comptes recorda que el màxim d’hores extraordinàries compensades amb temps no pot sobrepassar les 80 de descans per any i que aquests límits no es poden excedir excepte en casos puntuals, degudament justificats. Sentencia que “atenent que aquestes pràctiques són observades de manera recurrent, podrien ser indicadores de debilitats i ineficiències organitzatives”. I afegeix que “s’ha observat com, en general, l’autorització i la justificació d’aquestes hores extraordinàries és posterior a la seva execució”.
L’ens fiscalitzador també assenyala que s’observen pagaments per conceptes retributius dels quals no consta una regulació normativa que els empari, com és el cas del complement Pas bombers (concepte amb el qual es retribueix el personal de bombers pel fet d’estar al Pas de la Casa), Nivo-meteo banders i Nivometeorològica banders.
L’informe del Tribunal de Comptes corresponent al 2019 també assenyala que el reglament de control pressupostari per a l’exercici en curs limita la fiscalització de les entitats privades que reben subvencions, préstecs, avals i altres ajuts a càrrec del pressupost, als supòsits que la intervenció consideri oportú, i no de forma sistemàtica.
MÉS
Gestió i despesa pública
El tribunal indica que Govern no disposa dels mecanismes adequats per dur a terme el control del compliment dels objectius d’economicitat i eficiència de la gestió i la despesa pública.
Romanent de tresoreria
El romanent de tresoreria, com a expressió dels dèficits acumulats per l’execució pressupostària, manifesta l’existència de despeses per les quals el Govern no ha disposat d’un finançament suficient.
Refinançament del deute
La liquidació de l’exercici presenta un estalvi net negatiu de 297,8 milions d’euros. Aquest estalvi net negatiu obliga el Govern al refinançament permanent del seu endeutament.