Aeroport Andorra-La Seu d'Urgell
Connexió amb Madrid tres cops per setmana
La companyia més ben posicionada per fer el trajecte és Air Nostrum
L’aeroport Andorra-la Seu tindrà vols a Madrid a partir del desembre. Així ho va afirmar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que va detallar que la companyia Air Nostrum és la més ben posicionada per assumir el trajecte. La voluntat inicial és que la connexió a la capital espanyola es faci entre dos i tres cops per setmana amb dos vols d’anada i dos de tornada. L’acord s’està acabant de tancar, però segons va indicar el ministre està força avançat i a final d’any, si el control duaner a l’aeroport també està lligat, ja serà una realitat. “Comencem per Madrid, que és la destinació més rendible i després es podrà ampliar, l’important és arrencar”, va apuntar Gallardo.
Segons l’informe que ha realitzat l’executiu, més enllà de la capital espanyola, també és rendible enllaçar la infraestructura de la Seu amb Mallorca durant tot l’any. En el cas de Portugal, amb prioritat per Lisboa, l’estudi determina que els vols surten a compte econòmicament parlant des del mes de desembre fins a l’abril, fet que pot compensar tenir l’enllaç durant tot l’any. En el cas d’altres destinacions com són París, Londres o altres ciutats d’Espanya, l’informe determina que no són rendibles. Tot i això, Gallardo va indicar que s’està estudiant si malgrat no ser rendibles són destinacions que interessen al Principat. El cas més clar és la capital francesa, institucionalment interessant pel país.
Altres companyies
Per la connexió amb París, però, caldrà arribar a un acord amb una altra companyia, ja que Air Nostrum no opera a la capital francesa. De moment, són sis les aerolínies que s’han interessat per treballar a l’aeroport d’Andorra-la Seu, de les quals tres són franceses i podrien oferir aquesta connexió. Es tracta de Chalair Aviation, Amelia –una filial d’Air France–, Air Corsica, Air Nostrum, Tap Air Portugal i Andorra Airlines.
El Govern ha informat a les sis empreses de les xifres sobre l’aeroport amb les quals treballen –i que han tingut en compte la procedència dels visitants que té el país, les pernoctacions, etcètera– i ara les companyies interessades faran –algunes ja l’han fet– una proposta a l’executiu amb les seves demandes per posar en marxa diferents rutes. Principalment s’ha demanat una proposta per connectar amb Madrid, París i Lisboa, sense descartar altres trajectes a diferents ciutats que surtin rendibles. Un cop el ministeri disposi de totes les propostes, s’escolliran aquelles que es considerin més sòlides i econòmicament viables.
El que no va avançar el ministre Gallardo és la inversió que haurà de fer l’executiu per engegar els vols regulars a l’aeroport. “Cal veure encara la proposta econòmica de les companyies, hi estem treballant.” En aquest sentit, va indicar que l’executiu ha contactat amb totes les companyies que es van mostrar interessades a operar a la Seu i que després es triaran aquelles que donin més “garantia, comercialització i estabilitat”. En tot cas, és clar que “es tracta d’un model en el qual el sector públic i privat ens hem d’implicar per assegurar el punt d’equilibri de les rutes, sobretot les que no són rendibles en un inici”, segons va exposar Gallardo.
AEROPORT ANDORRA-LA SEU
1. Connexions amb Madrid a partir del desembre
Les converses amb Air Nostrum estan força avançades i tot apunta que a partir del desembre la companyia enllaçarà l’aeroport d’Andorra-la Seu amb la capital espanyola.
2. Tres cops per setmana amb 4 vols al dia
La freqüència amb la qual és treballa inicialment per connectar amb Madrid és d’entre dos i tres cops per setmana amb dos vols d’anada i dos de tornada cadascun dels dies operatius.
3. Mallorca i Portugal també són rendibles
Segons l’informe encarregat pel Govern, connectar l’aeroport d’Andorra-la Seu amb Mallorca és rendible tot l’any i fer-ho amb Portugal entre el mes de desembre i l’abril, també.
4. Madrid, París i Lisboa, una prioritat
Els trajectes a Madrid, París i Lisboa són els que més interessen al Govern, malgrat que la connexió amb la capital francesa no seria viable, econòmicament parlant.
5. El Govern, obert a altres destinacions
Tot i l’informe inicial, el Govern no descarta ampliar l’oferta de vols a altres destinacions amb el temps, com podria ser Londres o altres ciutats espanyoles.
EN ESPERA DE L'INFORME SOBRE EL TELEFÈRIC
A final d’aquest mes el Govern espera tenir enllestit l’informe sobre les possibilitats del transport per cable que, entre d’altres qüestions, ha de determinar si és viable connectar l’aeroport d’Andorra-la Seu amb el Principat amb un telefèric. L’estudi es va demanar en el marc de la realització del pla de mobilitat interna al país, a través del qual es volen cercar noves oportunitats en matèria de mobilitat, encaminades al desenvolupament econòmic i social d’Andorra en un escenari post-Covid. En tot cas, l’executiu manté que encara que l’informe sigui favorable a la construcció del telefèric, tirar-lo endavant dependrà de l’evolució de l’activitat a la infraestructura aèria. Dit d’una altra manera, en cas que finalment la infraestructura tingui sortida i entrada de vols de manera regular i, per tant, aporti moviment de persones, el Govern considera que el telefèric és una bona alternativa a la carretera per comunicar amb el Principat. En aquest sentit, destaquen que es tracta d’un transport silenciós, sostenible i respectuós amb el medi ambient.