rEPORTATGE

I la meva bicicleta?

La manca d’estoc de peces per equipar aquests vehicles i l’increment de la demanda durant l’any passat després del confinament han provocat un retard en l’entrega.

I la meva bicicleta?Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La pandèmia, l’augment de la demanda i la impossibilitat d’equipar les bicicletes per la manca de material. Aquestes són les premisses que han generat un retard d’entre tres mesos i un any en aquests vehicles a Andorra. Ho expliquen els principals comerciants del país, els quals afirmen que es tracta d’un fenomen mundial que no només té incidència al territori i auguren que la situació al mercat no es restablirà fins a final d’any o principi del 2022. “No es tracta que ens hàgim quedat sense bicicletes, n’hi ha, però el problema és que hi ha més demanda que oferta, per la qual cosa encara que les fàbriques treballin al cent per cent no donen a l’abast per garantir el subministrament”, indica Jordi Granja, de Jorma Bikes.

En la mateixa línia es pronuncia Martí Payas, de Motocard, qui exposa que el confinament poblacional viscut a causa de la irrupció de la pandèmia ha provocat “un increment d’aquest esport perquè et donava la llibertat de sortir al carrer i a la natura i no haver de portar mascareta”. I destaca que les principals empreses que fabriquen materials necessaris per equipar les bicicletes, com els canvis i les forquilles de suspensió, “han patit una parada molt bèstia a causa del coronavirus i fins i tot ara com ara encara n’hi ha que es troben tancades per casos del virus”.

Des de Viladomat, Jesus Montiagudo assenyala que el problema és un “cúmul de molts factors”. Per començar, fa èmfasi en l’alta demanda de bicicletes durant el 2020, la qual va assolir o va estar a punt d’aconseguir el rècord històric de vendes, una fabricació continuada en el temps que no s’ha renovat ni ampliat i les contínues parades de la producció deixen un resultat preocupant. “És cert que hi ha moltes marques de bicicletes, però de fabricants de components n’hi ha quatre de comptats, per la qual cosa ens trobem amb retards que en alguns casos poden arribar fins a l’any d’espera”, indica.

Els comerciants consideren que a poc a poc la demanda de vehicles es va estabilitzant, però són conscients que no serà una qüestió que se solucionarà ràpidament, ans al contrari, estimen haver de passar la resta de l’exercici programant comandes a molts mesos vista per intentar garantir-ne el subministrament quan el client ho necessita. Payas expressa que els compradors s’han “resignat” i finalment han acceptat la realitat del problema “després de buscar trenta mil culpables”, i esperen el producte, cancel·len la comanda per mirar si la troben en un altre establiment o directament decideixen abandonar la compra i quedar-se amb la bicicleta antiga.

D’altra banda, des de la Federació de Ciclisme, el president, Gerard Riart, apunta que l’associació no s’ha vist afectada per aquesta problemàtica, però assevera que són conscients de la situació que es viu en l’àmbit mundial. “Hi ha una gran manca d’estoc per l’alt auge de l’interès per la bicicleta”, diu. I afegeix que avui dia és “impossible” adquirir una bicicleta d’ara per demà, tot fent esment que els terminis d’espera poden arribar a un any o més, depenent de la tipologia de vehicle que es desitgi.

tracking