el nou president defensa els diners invertits en estudis tècnics

La Cambra insisteix a fer un aeroport dins del país

Mas afirma que respecten la decisió del Govern, però confia en la possibilitat de trobar una altra ubicació per al camp d’aviació

La Cambra insisteix a fer un aeroport dins del paísFILMAND

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La Cambra de Comerç segueix defensant la construcció d’un aeroport nacional tot i l’informe desfavorable de l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI). Ho va afirmar al Diari el nou president de l’entitat, Josep Maria Mas, qui va manifestar que Andorra necessita un camp d’aviació propi per “desenclavar” el país. “Els dos estudis encomanats a les empreses Navblue (del grup Airbus) i CGX, dues empreses referents de l’aeronàutica, mostren que la infraestructura és factible i nosaltres considerem que els seus resultats són encertats tot i l’informe de l’OACI”, va indicar.

En aquest sentit, va apuntar que des de la Cambra respecten la decisió presa pel Govern, però va asseverar que la comissió tècnica de l’entitat encarregada del projecte està analitzant l’informe emès per l’organització internacional i confien en la possibilitat de trobar una ubicació alternativa a la instal·lació aeroportuària. “Quan des de l’executiu se’ns va notificar que no es duria a terme l’aeroport a Grau Roig, nosaltres ja els vam informar que s’hauria de buscar un altre emplaçament on construir-lo, i ara estem treballant en això i esperem poder donar més informació en un futur pròxim”, va dir.

Mas va sostenir que els diners que la Cambra ha invertit en la realització d’estudis tècnics de viabilitat, un total de 117.471 euros en dos anys, “eren una inversió necessària” i també han servit per “veure que la tecnologia ha avançat molt i que el Principat té grans possibilitats d’expandir-se internacionalment”.

TERCERA VIA DE SORTIDA

El nou representant de la Cambra va posar de manifest que l’esmerç econòmic que el Govern vol dur a terme a la infraestructura de la Seu d’Urgell, amb vols semiregulars a Madrid, és una “bona idea”, però va considerar que no aportarà una nova sortida i entrada d’Andorra perquè es troba en un altre país. “Potenciar l’aeroport d’Andorra-la Seu és una bona opció, però cal tenir en compte que és a Catalunya i no al país”, va assenyalar. I va recordar que actualment el Principat només disposa de dues vies d’accés, per la frontera del Baladrà i per la de la Farga de Moles, i que el projecte de l’entitat preveia diversificar l’economia i desenclavar el país i “dotar-lo d’equipaments que el puguin connectar amb el món per la via aèria”. “El camp d’aviació de la Seu no suposarà la tercera via de sortida d’Andorra, ja que els visitants seguiran tenint un bon tram de carretera per entrar al país”, va exposar.

Així doncs, va evidenciar que tot i que des de l’executiu s’ha encarregat un estudi per avaluar el transport per cable que, entre altres qüestions, ha de determinar si és viable connectar l’aeroport d’Andorra-la Seu amb el Principat amb un telefèric, aquesta possibilitat “no tan sols la faria Andorra, també hi tindria un gran paper Espanya i encara s’ha de veure si suposaria una solució eficaç a la situació a les carreteres”. I va fer incís que l’opció de connectar el país amb l’equipament de la Seu a través d’un heliport, aprofitant la construcció de la infraestructura a la Caubella, “podria ser una alternativa de desenclavament”, però manca veure “el projecte que té previst el Govern”.

Cal recordar que l’administració va enterrar el projecte de l’aeroport nacional de la Cambra després de revisar l’informe emès per l’OACI, que conclou que la infraestructura no compleix els requisits tècnics necessaris i que, per tant, no és viable. Els sis punts principals que determinen que el camp d’aviació al bosc de Moretó no és factible són la falta d’informació per a un estudi de mercat, el fet que només hi podrien aterrar naus singulars, que les maniobres incompleixen els criteris internacionals, que les maniobres haurien d’estar autoritzades per l’Autoritat Aeronàutica (AAA), que les operacions no tindrien suficient seguretat per la manca de visibilitat i que el cost seria més elevat de l’estimat.

tracking