heliport nacional

Tots els vols hauran d'aterrar a la Caubella

L’empresa Helinatura intenta que l’executiu reconegui un altre emplaçament a Fontaneda

Tots els vols hauran d'aterrar a la CaubellaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’heliport de la Caubella, si finalment s’hi construeix l’equipament nacional, serà lloc obligat d’arribada i de sortida de tots els aparells a Andorra, independentment si són de la flota de l’empresa que obtingui la concessió o d’una altra companyia o un particular.

El ministeri d’Economia, Presidència i Empresa ha volgut deixar molt clar aquest punt arran de la demana d’un empresa de Barcelona que està interessada a posar en marxa una línia diària amb la capital catalana, però des d’un terreny de Fontaneda.

El ministre Jordi Gallardo ha estat contundent després de les queixes d’Helinatura, que des del 2018 té llogat el terreny de casa Gastó que actualment es fa servir només per a ús privat.

Representants de la societat es queixen que els estan posant través burocràtiques tant pel que fa l’autorització per volar com per temes urbanístics per remodelar les instal·lacions, que defensen que per ubicació són més apropiades que la Caubella per a les maniobres dels helicòpters.

En una reunió en la qual van participar aquests representants –Jordi Barrigón i Jaume Comabella, exsocis d’Heliand– amb Gallardo i el ministre de Territori, Víctor Filloy –en la qual també hi estava present el cònsol de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral–, el titular d’Economia va ser contundent i va deixar clar que confiava en els tècnics del Govern que avalen la Caubella i que tots els aparells hauran d’utilitzar aquest heliport: “Si no es presenta cap empresa interessada en les instal·lacions de la Massana, llavors els donaré la raó i potser podem tornar a parlar del seu projecte”, va remarcar Gallardo al Diari, que va negar cap voluntat de l’administració de frenar el projecte d’Helinatura a Fontaneda: “Ha passat molt de temps si tenien interès a fer un heliport nacional, i ara ja és tard, i per tant entenem que l’objectiu és un equipament privat.”

Per la seva banda, des de l’empresa catalana s’afirma que des del 2019 disposen d’autorització d’ús d’un heliport privat per part de Territori, fet que representa que tot l’àmbit aeronàutic “està en regla”, però apunten que des de la CTU (comissió tècnica d’Urbanisme) s’ha denegat una modificació del pla parcial que havia fet el comú per facilitar la infraestructura –que afecta la car­retera– i creuen que és una manera d’aturar el projecte.

Helinatura al·lega que la Caubella, a 2.000 metres d’altitud, és una zona difícil per a aparells de potència mitjana, amb molts dies de boira, mentre que Fontaneda reuneix millors condicions. La idea són vols Andorra-Barcelona per 100-150 euros –amb subvenció pública– en aparells de 15 places, concretament el model Leonardo 139.

Des de l’executiu no es veu tan fàcil. L’aposta és la Caubella i es recorda que l’autorització per fer un heliport a Fontaneda es va lliurar però que ara està caducada. També s’argumenta que no està resolt el problema urbanístic i que cal tornar a sol·licitar la llicència, “però serà una infraestructura privada”.

Des del ministeri d’Economia i Empresa es deixa clar que tots els vols en helicòpter que vinguin de fora hauran d’aterrar a la Massana. I després internament podran volar a altres destins. Gallardo va rememorar que a principi de legislatura el Govern hauria pogut reconèixer Fontaneda com a heliport nacional si reunia totes les condicions exigides, però s’ha deixat caducar el permís i queda pendent el d’Urbanisme.

CANVIS URBANÍSTICS DEL COMÚ LAUREDIÀ

Certament, el comú va aprovar un canvi urbanístic creant una sola unitat d’actuació per evitar negociacions entre propietaris, que va ser rebutjat per la CTU. La corporació ha pres les decisions preveient la infraestructura de Fontaneda com a heliport privat. Tornar a fer una modificació urbanística representa molt de temps i ja no suposa cap solució. L’únic que molesta al comú és que considera que totes les exigències es podien haver demanat de cop i no d’una en una, allargant els tràmits i la finalització de la demanda, sigui en positiu o negatiu.

tracking