La restauració afronta l'agost amb mancances greus de personal
El sector denuncia que no es resolen les dificultats per trobar mà d’obra qualificada
El punt àlgid de la pandèmia ja queda lluny però hi ha molts sectors que encara arrosseguen les seves conseqüències. L’estiu, de fet, s’està complicant molt per al món de l’hostaleria. Bars i restaurants asseguren que continuen tenint grans dificultats per incorporar personal. La mà d’obra qualificada, segons molts dels responsables d’aquests locals, és inexistent. “Per sort jo no m’he trobat en aquesta situació però sé de primera mà que molts restaurants de parròquies altes, com el de la Rabassa, estan patint”, va explicar Carles Flinch, vocal de la Unió Hotelera. Xef també del restaurant Can Manel comenta que ell, per sort, se n’ha pogut sortir. “Nosaltres som un restaurant petit de 46 places i, gràcies a Déu, seguim amb els nou treballadors de sempre”, va celebrar, per recordar que durant la pandèmia s’havien hagut d’acollir a un ERTO que va afectar el 50% de la plantilla.
El problema es va començar a fer evident a principi d’aquest estiu, quan es va detectar que, a conseqüència de la crisi, molts dels treballadors van decidir reinventar-se en altres professions, com el sector de la construcció i, fins i tot, molts d’ells, van marxar del país. “Necessitem mà d’obra qualificada. Tenim vacants per cobrir serveis bàsics com ara ajudants de cuina, personal de neteja...”, va afegir Flinch. En aquest sentit, va enumerar els entrebancs amb els quals s’estan trobant els responsables de bars i restaurants. “Un problema important és la borsa de treball que ofereix el servei d’Ocupació”, va assegurar. En el seu cas, no té bon record del dia en què es va veure obligat a acudir-hi. “Molta de la gent que s’hi troba inscrita és sempre la mateixa”, va explicar. “Al final nosaltres només busquem gent amb actitud i tampoc en trobem”, va afirmar rotund. Francisco Cabrera, responsable del bar Juventus, coincideix amb l’opinió de Flinch. “Vaig anar al servei d’Ocupació, vaig estar-hi dues hores i em van donar cinc telèfons. Els vaig trucar i no va venir ningú”, va relatar. Fa temps que al bar busquen un cuiner i encara no l’han trobat. “Va venir una persona però faltava a la feina. Vam quedar molt descontents”, va lamentar.
Aquesta situació, en molts casos, s’està traduint en la baixada de qualitat del servei que ofereixen aquests establiments, ja que els treballadors es veuen obligats a augmentar el rendiment. Al bar Juventus, per exemple, Cabrera i el seu cunyat, qui també treballa al bar, hauran de renunciar a les respectives vacances per compensar la falta de personal. Heiko Kirchner, portaveu de la Unió de Bars, explica que té constància de molts treballadors del sector que estan gastant dies de festa que recuperaran més endavant. Per altra banda, Lluïsa Haciane, copropietària del restaurant i pizzeria Primavera, situat a Andorra la Vella, demana més tolerància per part del client, ja que qualifica la situació de desbordant i, per ara, sense solució a curt termini. “El nostre personal està fent un esforç extraordinari i s’ha de tenir en compte”, va assegurar. “Molts restaurants han de tancar algunes nits a la setmana a causa que el personal està cansat i desbordat, i això afecta les vendes. Hi ha una gran competència amb altres sectors i la restauració té molt mala reputació”.
Una altra dificultat que se suma a la situació són els obstacles per contractar gent jove o gent de fora. “El reglament laboral és bastant limitat si volem contractar menors”, comenta Flinch. Per altra banda, Cabrera explica que molta gent de fora ja no es planteja venir perquè no poden assumir els preus dels lloguers al Principat. Alguns, però, pronostiquen que de cara al setembre s’esperen canvis positius, com ara l’augment de treballadors i més estabilitat.