Cinc de cada deu ciutadans suspenen el transport públic

El 49% dels consultats considera que les seves mancances són la principal problemàtica per aconseguir una mobilitat sostenible

Dos autobusos de les línies de transport nacionals.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Cinc de cada deu ciutadans considera que les mancances del transport públic són la principal problemàtica per aconseguir una mobilitat sostenible. Ho indica l’enquesta que el CRES va fer el passat més de juny a uns 400 ciutadans. L’enquesta la va encarregar la Subcomissió permanent de treball tècnic en el marc de la mobilitat, un ens que depén del ministeri de Medi Ambient. L’enquesta es va fer per identificar els principals reptes per assolir una mobilitat sostenible al Principat així com les principals mesures que cal prioritzar d’acord a l’opinió de la ciutadania.

Un 49% dels enquestats considera que aconseguir una mobilitat sostenible a Andorra passa per millorar els horaris, freqüències, línies, cost i accessibilitat del servei del transport públic, mentre que per a un 18% passa per fomentar la incorporació al mercat de vehicles de baixes emissions. En menor freqüència els enquestats també van mencionar millorar la seguretat, senyalització i infraestructures per als desplaçaments a peu (12%) o augmentar la sensibilització i informació a la ciutadania (5%).

Un 27,3% dels enquestats aporten altres motius. Entre els quals destaca l’ús del bus elèctric o híbrid (18%), utilitzar transport alternatius com el tren, el tramvia, telefèrics o metros i metro aeri (17%) i fomentar l’ús de la bicicleta o patinets elèctrics i fer més carrils adequats per a aquest tipus de vehicles (13%).

Un dels objectius de l’enquesta és verificar si amb aquesta es detecten les principals accions a emprendre i veure si es proposen accions noves per a tenir una mobilitat més sostenible. Un 42% dels enquestats considera que una de les mesures que ajudarien a reduir l’ús del vehicle privat seria millorar el transport públic, un 7% fer teletreball o compactar la jornada laboral i un 4% flexibilitzar el sistema de transport escolar. Un 50% dels enquestats aporten altres accions: un 37% considera que caldria ampliar la freqüència, horaris i més línies de transport públic i un 22% considera que, pel que fa al transport públic, caldria que aquest fos més barat o gratuït.

El CRES també va demanar a la ciutadania què caldria fer per fomentar els desplaçaments a peu. Un 20% considera que cal garantir l’accessibilitat de les voreres, un 17% creu que s’haurien d’ampliar les voreres i un 8% creu que cal implementar zones d’ús exclusiu per a vianants. Un 31% dels enquestats aporten “altres accions com conscienciar o fer campanyes per desplaçar-se a peu fomentant la salut i l’esport (28%) i millorar la seguretat i accessibilitat dels vianants (12%). Respecte al foment dels desplaçaments en bicicleta i monopatí, un 59% considera que cal disposar de carrils bici i de monopatí millors i més segurs, i un 38,7% proposen altres mesures relatives a la legislació, l’assegurança i les ajudes o subvencions.

Per fomentar el transport públic col·lectiu, un 59% considera que hi hauria d’haver més freqüència, un 46% creu que caldria reduir el cost del trajecte, un 30% ampliar les línies i un 24% assegurar la fiabilitat i seguretat.

Per tal d’impulsar l’ús de vehicles de baixes emissions, en la majoria de casos es parla del factor econòmic, i és que un 41% dels enquestats menciona com a primera mesura la subvenció dels vehicles elèctric i híbrids, seguit de la reducció del cost dels cotxes de baixes emissions i l’augment de les ajudes econòmiques. Un 18% reivindica l’existència de més estacions de càrrega.

L'enquesta

1 Cinc de cada deu critica els autobusos

El transport públic, és a dir les línies d’autobusos, i les seves mancances, són per al 49% dels enquestats el principal fre per aconseguir una mobilitat sostenible a Andorra.

2 Un 18% creu en els vehicles sense emissions

Dos de cada deu enquestats, un 18% dels 400 que van contestar al CRES, insta el Govern a fomentar la incorporació al mercat de vehicles de baixes emissions.

3 Fomentar els transports alternatius

També es demana fomentar l’ús del bus elèctric o híbrid, utilitzar transports alternatius com el tren, el tramvia, telefèrics o metros i metro aeri, l’ús de la bicicleta o patinets elèctrics i fer més carrils adequats per a aquest tipus de vehicles.

4 Mesures per reduir l’ús dels vehicles privats

Un 42% dels enquestats considera que una de les mesures que ajudarien a reduir l’ús del vehicle privat seria millorar el transport públic, un 7% creu que ho permetria el teletreball o compactar la jornada laboral i un 4% opta per flexibilitzar el sistema de transport escolar.

5 Impulsar el desplaçament a peu del ciutadà

Un 20% considera que cal garantir l’accessibilitat de les voreres, un 17% que s’haurien d’ampliar les voreres i un 8% que cal implementar zones d’ús exclusiu per a vianants.

6 Moure’s en bicileta i amb monopatí

Un 59% reclama carrils bici i de monopatí millors i més segurs i un 38% millores en la legislació i les assegurances.

tracking