projecte per a final d'any

Estacions i hotels assumiran part del cost dels vols a la Seu

Jordi Gallardo recalca que els empresaris podran comercialitzar els viatges a canvi de l’aportació

Jordi Gallardo a l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell el desembre del 2020.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern està tancant “la fòrmula publicoprivada” per posar en marxa els vols comercials a l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell a final d’any. El ministre d’Economia, Jordi Gallardo, assegura que l’operativa està molt avançada i tindrà “un cost assumible” per a l’administració “i haurem de veure quina implicació del sector privat hi ha, com aposta el sector privat” que concreta en “estacions, el sector hoteler i inclús el sector comercial”. Gallardo especifica que es mantenen converses sobre el model de finançament “amb l’Empresa Familiar Andorrana que hem treballat amb ells i hem fet part de l’estudi de mercat i hem contractat l’assessor que ens ha fet de contacte amb les diferents companyies”.

El titular d’Economia explica que la fórmula publicoprivada permet que “no tota la despesa recau sobre l’Estat, si no també sobre el privat però no és una despesa a fons perdut perquè l’aportació que ha de fer el privat li reverteix en espècie” i incideix que les empreses que posin diners perquè hi hagi vols comercials a Andorra “també tenen alguna cosa que poden comercialitzar i és una fórmula que és molt interessant per a ells perquè estan pagant a canvi”. Gallardo destaca que aquest sistema consolida el projecte que inicien les companyies aèries perquè a l’hora que “rebaixa l’aportació pública garanteixes uns costos mínims per a l’operador i que com a mínim tingui el punt d’equilibri de la ruta coberta” per l’activitat que generarà els vols amb implicació del sector turístic. I afegeix que després creixerà l’afluència de passatgers “perquè a partir d’aquí en teoria el treball de l’operador farà que s’incrementi la venda de tiquets i aquesta és la fórmula que estem treballant”.

Vols a Madrid

La primera ruta serà la de Madrid perquè el ministeri està “en la recta final de la negociació amb els operadors. Estem acabant de tancar els serrells i crec que les properes setmanes anunciarem si no es torça res que arribem a un acord amb un dels operadors”, avança el ministre. I precisa que per veure línies regulars a l’aeroport ara la proposta “més evident i més immediata i la que veiem més factible d’arrencar a final d’any màxim a principi de gener és Madrid i aquí Air Nostrum és el que ha fet l’aposta més forta però no tot és una qüestió econòmica, hem d’acabar de quadrar altres aspectes que són importants”.

Jordi Gallardo recorda que l’executiu aposta per tenir connexions aèries “per raons lògiques” amb Madrid, París i Lisboa i “no hi ha un operador que ofereixi les connexions amb les tres, per tant, és possible que en funció de la destinació haguem de tenir operadors diferents”. I remarca que no està descartat que una única companyia garanteixi les tres línies “per tant arrencarem amb un i a partir del moment que veiem que l’aeroport genera trànsit i acabem de tancar condicions interessants amb algun altre operador per altres connexions intentarem anar avançant amb destinacions”. El ministre ressalta que s’ha contactat amb sis operadors, Chalair Aviation, Amelia –una filial d’Air France–, Air Corsica, Air Nostrum, Tap Air Portugal i Andorra Airlines, com ja va avançar el Diari i es busca “un que tingui una bona comercialització, una bona connectivitat i una relació a llarg termini i estable amb implementació internacional”. I subratlla que els vols han de tenir continuïtat “perquè no ens podem permetre començar de forma experimental i a les primeres dificultats que l’operador no tingui el muscle suficient com potser per aguantar” perquè confia que el projecte rutlli però admet que “potser en un inici no és fàcil perquè el sector de les aerolínies està en un moment molt dur i per arrencar tampoc és el millor context”. El titular d’Economia ressalta, però, que per la baixada del trànsit aeri hi ha flota aturada i obrir noves rutes permet optimitzar aparells aturats.

Andorra Airlines

El Govern no té constància que Andorra Airlines comenci a fer vols regulars i Gallardo considera que “per a ells és difícil competir amb operadors que estan integrats en plataformes internacionals” amb més comercialització, flota i connectivitats.

EL CONCURS DE L'HELIPORT ES FARÀ A PRINCIPIS DE SETEMBRE

El projecte de l’heliport de la Caubella “va a bon ritme i estem treballant amb els possibles interessats perquè hi hagi concurrència internacional que és el que estem buscant”, exposa Jordi Gallardo. L’equip de transports del ministeri treballa amb els professionals que redacten el plec i si no hi ha cap problema “esperem llançar el concurs a principis de setembre, fer l’adjudicació a principi de l’any que vé i els primers treballs podien coincidir amb el final de la temporada d’hivern” el 2022. Gallardo indica que el model és “intentar que la construcció vagi a càrrec del concessionari perquè l’Estat a través de l’acord que farà amb el comú posarem el terreny amb un contracte de llarga durada per poder amortitzar la inversió i un cànon que s’haurà de pagar” i encara no s’ha concretat el termini de la concessió. El cost final, estimat pel Govern en 4 milions, dependrà “dels serveis que puguin ofertar els diferents operadors i que es puguin complementar amb els que ja té l’estació de Pal” i el ministre espera que pugui ser operatiu “el més ràpid possible” i que connecti amb Espanya i França.

tracking