Mobilitat

Gallardo vol el transport per cable al no ser antinatural

El ministre d’Economia subratlla que els llocs de muntanya com Andorra “acostumen a tenir o telefèrics o telecabines”

El Govern estudia enllaçar Andorra amb l'aeroport amb el transport per cable.ARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Presidència, Economia i Empresa no té dubtes que el transport per cable és l’alternativa de mobilitat que necessita el Principat. Jordi Gallardo assegura en una entrevista amb el Diari que “jo per descomptat apostaria per aquest tipus de transport perquè pot treure molts vehicles de la carretera, minimitza l’impacte, la integració en un país de muntanya penso que no és antinatural, al contrari, als llocs de muntanya acostumen a tenir o telefèrics o telecabines”. El ministre remarca que per tirar endavant aquest projecte “s’ha d’estudiar molt bé, s’ha d’integrar molt i no podem posar connexions per tot arreu”. La decisió, precisa Gallardo, arribarà després de la reflexió que faci el Govern amb l’estudi sobre la viabilitat del transport per cable que va encarregar fa uns mesos.

L’empresa que està fent l’informe ha demanat unes setmanes més al ministeri per acabar d’enllestir-lo i el lliurarà “a finals d’agost o principi de setembre” perquè a més de fer el primer encàrrec adjudicat “la consultora, com que ja ha fet altres estudis de mobilitat dins del país, ens va plantejar fer-ho de com podem integrar el transport per cable en els sistemes de mobilitat existents o futurs que poden haver-hi al país”, explica Jordi Gallardo. I afegeix que l’empresa està fent una fase de consultes amb altres institucions i sectors per conèixer quines infraestructures necessitaria el país o sobre les que ja existeixen, com es podrien connectar amb el transport per cable. El ministre recalca que a més d’estudiar-ne la viabilitat, l’informe recollirà “quin possible recorregut podria tenir”.

TÈCNICAMENT VIABLE

Gallardo assenyala que encara no li han avançat res del contingut, “però crec que tècnicament segur que és viable, no estem parlant de la complexitat d’un aeroport, hi ha moltes ciutats que l’estan integrant com a mitjà de transport inclús dins de la mateixa ciutat”. I posa l’exemple de Londres, Dubai o Tolosa, que ja han posat transport per cable dins de la ciutat “amb un component turístic però alhora també amb un component de descongestionar el trànsit”. El ministre d’Economia ressalta que a Andorra com a país de muntanya parlar de transport per cable “no és nou, hi ha telecabines”, i incideix que el que cal veure és quina possible connectivitat i quins possibles recorreguts es podrien fer. Gallardo reitera que “crec que tècnicament és factible, no soc expert però segurament que tècnicament sí, ningú ens ha dit prèviament que no però després s’ha de saber dels costos que estaríem parlant, el tipus d’infraestructura que s’hauria de fer, la connexió que tindria sentit i com es pot integrar amb els diferents sistemes de transport que hi ha o que pot haver-hi”.

El titular d’Economia afirma que com que serà tècnicament fiable, el que s’ha d’analitzar són “els costos. També depèn de quin model s’acabi utilitzant, si és que tècnicament és una alternativa i si el Govern volgués apostar per això”, i va insistir que ell és partidari d’implantar aquest transport.

CONNEXIÓ AMB L’AEROPORT

Un dels encàrrecs que té la consultora que analitza el transport per cable és estudiar si és factible fer una connexió per aquesta via amb l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell. Una opció que no s’ha parlat amb el país veí fins que se’n conegui la viabilitat tècnica, comenta el ministre. I assegura que si ho és, després “cal valorar políticament si s’ha de tenir en compte i si es valida és quan s’haurien de començar els contactes polítics perquè s’explorés la possibilitat que fos factible o no, perquè tot i que sigui l’aeroport d’Andorra, està en territori que no és andorrà”.

Jordi Gallardo exposa que pel que ha parlat amb experts sobre aquesta connexió, “crec que requeriria poques pilones perquè és un traçat molt recte i orogràficament gens complicat, però no és territori andorrà, per tant, requeriria unes gestions i no se n’ha fet cap de com es veuria pel costat espanyol”. I defensa que aquest transport “per descomptat seria una solució ideal per evitar possibles cues en moments puntuals a partir del moment que tinguem en marxa els vols amb Madrid”.

LA FALTA DE MÀ D'OBRA ´"ÉS UN MAL ENDÈMIC"

Jordi Gallardo estima que la falta de mà d’obra al sector turístic “no frena l’economia, però no permet oferir segurament el servei que voldria el sector privat”, i remarca que és “un mal endèmic que tenim en moltes èpoques”. I rebutja atribuir el problema als sous, “perquè hi ha empresaris que paguen molt bé i que estarien disposades a contractar gent altament qualificada pagant en consonància i no en troben”. El ministre recalca que cal consolidar plantilles estables i que el preu dels pisos afecta el mercat laboral, “i sense resoldre el preu de l’habitatge difícilment podrem resoldre el problema de personal qualificat estable”. I apunta que en l’escenari actual “excepcional, tots hem de fer renúncies i sacrificis: potser l’assalariat no pot obtenir el sou al qual aspira, l’empresari no pot contractar el perfil que voldria i l’Estat potser no voldria donar les ajudes que ha donat”.

tracking