Mobilitat sostenible

Bonell creu “irrisori” taxar les emissions

El director de Mobilitat és partidari d’ajornar el debat “venint d’una rescissió econòmica”

Vehicles a la xarxa viària del país.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El director del Departament de Mobilitat, Jaume Bonell, es va pronunciar ahir respecte a la possibilitat d’aplicar una taxa que gravi els vehicles contaminants que vulguin entrar al Principat. Tot i ser conscient que aquesta és una tendència emergent en els grans nuclis urbans de l’entorn, Bonell va considerar que el “context actual” no és el més adient. “Implementar aquesta mesura veient que venim d’una rescissió econòmica causada per la pandèmia potser no toca, almenys en el futur més immediat”, va assenyalar. Ara bé, Bonell no va amagar que aquest és “un procés natural de totes les ciutats més poblades d’Europa”.

En qualsevol cas, el director de Mobilitat va sostenir que la hipotètica implementació d’una taxa com aquesta tindria una afectació “minsa” al país. “Si partim de la base que Andorra, al cap d’un any, rep al voltant d’uns 4,3 milions de vehicles visitants estaríem parlant d’un 1% o un 2%, és a dir, una xifra totalment irrisòria”, va afirmar. Igualment, va posar de relleu que els parc automobilístics, inclosos els de vehicles més pesants, es van renovant cada vegada més per ser menys contaminants. “És obvi que el parc automobilístic és més fàcil econòmicament de reconvertir-lo que una naviliera o una flota d’avions. No hem de demonitzar el vehicle ni l’automoció com als grans contaminadors, perquè si bé és cert que són contaminants pel canvi climàtic no són ni molt menys els més determinants”, va apuntar.

En aquest sentit, va manifestar que “aquells ciutadans que ens visiten de zones properes com Catalunya, l’Estat espanyol o França no el fan amb una ‘carraca’ de cotxe que té 40 anys”. “Majoritàriament, el cotxe visitant que tenim és de nova generació. Ara no ens hauria de preocupar el tema”, va afegir. De totes maneres, al debat sobre les restriccions de mobilitat el va plantejar des d’un altre prisma. “Per ser més efectius potser no passar per cobrar taxes als vehicles més contaminants, sinó per prohibir la circulació dins de zones determinades excepte pels veïns. Això ja ho hem vist a les principals ciutats europees”, va indicar.

Amb el 2050 a l’horitzó com a data per assolir la neutralitat carboni, tal com emana de la llei de la transició energètica, Bonell va recordar que “queda poc temps per adaptar-nos”. A més, va subratllar que les directives europees preveuen a partir del 2040 la prohibició de matriculació de nous vehicles que estiguin alimentats per combustibles fòssils. “La tendència ens acabarà venint per tot l’entorn industrial que és el que fabrica tot aquest tipus de vehicles”, va concloure.

tracking