Transport sanitari
El SAAS alerta els licitadors del 'perill' de fer ofertes exagerades
La parapública adverteix que superar l’estimació pressupostària d’un milió d’euros pot comportar que el contracte es declari desert
El SAAS ha volgut deixar clar als licitadors del concurs per al transport sanitari dels perills de presentar ofertes desproporcionades després que una de les empreses interessades a optar al contracte li hagi fet arribar els seus dubtes respecte als preus a oferir per prestar el servei.
El primer dubte fa referència al cost anual dels serveis de transport sanitari assistit no medicalitzat intern entre centres sanitaris i/o sociosanitaris i de transport sanitari assistit no medicalitzat extern a empreses autoritzades que el SAAS, en el plec de bases del nou concurs, ha estimat en poc més d’un milió d’euros.
El licitador demana al SAAS si l’estimació té el caràcter de preu màxim i per tant l’oferta no pot superar aquest import. I es fa la pregunta perquè al plec de bases s’assenyala que el criteri de preus desproporcionats de les ofertes segueix estant marcat per la mitjana aritmètica de les ofertes presentades.
El punt del plec bases diu literalment: El SAAS es reserva el dret de contemplar la desestimació directa de les ofertes que presentin una desviació de preu, per excés o per defecte, fora dels marges percentuals en relació a la mitjana aritmètica de les ofertes presentades. Si hi ha dos licitadors, si la desviació és del 25% i si hi ha tres o més, si la desviació és del 20%. Previ a la desestimació s’exigirà al licitador afectat que justifiqui detalladament el preu de la seva oferta i els costos.
A partir d’aquesta premissa la resposta de la parapública al primer dubte és que el preu estimat correspon a la partida pressupostària que hi ha al pressupost del SAAS per destinar a la prestació d’aquest servei, i és independent a l’establert per la clàusula relativa a les ofertes amb preu desproporcionats, que es calcularà a partir de la mitjana aritmètica de les ofertes econòmiques rebudes per cada licitador.
El segon dubte del concursant és si l’oferta pot ser superior al milió d’euros estimat i de ser així si quedaria directament descartada. El SAAS respon que l’oferta pot ser superior a l’import estimat i no seria desestimada. Però afegeix que cal tenir en compte que aquest és l’import que disposa el SAAS en el seu pressupost per destinar a aquest concepte, i en cas de rebre ofertes per sobre de l’estimació podria donar-se el cas que no poguéssim adjudicar per manca de crèdits i el concurs quedés un altre cop desert.
Altra cosa, assenyalen, és que aplicat el càlcul de la clàusula d’ofertes amb preus desproporcionats, l’oferta presentada per un licitador resulti fora dels màrges percentuals de desviació aplicables segons el cas, i no es justifiqui detalladament el preu de l’oferta i els costos, i finalment es descarti l’oferta.
Cal recordar que el SAAS va declarar deserts el concurs del transport sanitari i va haver de convocar un de nou.
PLEC DE DADES
1. SAAS MARCA EN UN MILIÓ EL COST ANUAL DEL SERVEI
El nou plec de bases, a diferència de l’anterior, assenyala que el pressupost anual del SAAS per costejar el servei de transport sanitari no medicalitzat és d’un milió d’euros.
2. VOL EVITAR QUE HI HAGI OFERTES QUE SIGUIN TEMERÀRIES
El text explicita que el SAAS desestimarà de manera directa les ofertes que presentin una gran desviació de preus tant en excés com en defecte. Es volen evitar ofertes temeràries.
3. FORFET DIARI FIX I UN PREU PER CADA TIPUS DE SERVEI
L’adjudicatari percebrà una
contraprestació econòmica basada en un forfet diari fix. Els oferidors hauran d’indicar el preu fix i també el fixat per a cada tipus de servei.
4. MANTENIMENT DELS ACTUALS TREBALLADORS
El nou plec de bases del concurs, com ja passava en l’anterior, marca que l’adjudicatari haurà d’assumir els treballadors que fan actualment el servei. Avui dia hi ha 25 persones en plantilla.