Transport públic
Les companyies de bus ingressaran per la nova tarifa un 20% menys
Les companyies d’autobusos confien que el Govern compensi mensualment les pèrdues derivades de l’abaratiment de preus
Amb l’entrada en vigor de la nova política tarifària del transport públic a partir de l’1 de setembre, les companyies d’autobusos projecten una davallada d’ingressos de prop del 20%. Aquesta és l’estimació que preveu el president de Coopalsa, Gabriel Dallerès, que confia que el Govern pugui assumir la compensació per la rebaixa de les tarifes. Per la seva banda, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va mostrar-se prudent a l’hora de donar cap xifra però va reiterar la necessitat de disposar d’un mecanisme àgil per compensar les pèrdues. “De moment tot està en l’aire”, va dir.
Davant el neguit de les empreses concessionàries, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va traslladar ahir un missatge de tranquil·litat. “Les companyies no patiran cap tipus de pèrdua perquè tenen un contracte de concessió que garanteix l’equilibri economicofinancer. I el Govern té l’obligació de respectar-ho i complir-ho”, va asseverar Gallardo, que va recordar que com a conseqüència de la pandèmia ja s’ha abonat un pagament de 473.000 euros a Coopalsa i resta pendent definir-ne l’import per a Autocars Nadal.
No obstant això, el quid de la qüestió que tant el Govern com les empreses concessionàries convenen és en recercar la fórmula per no demorar en el temps el pagament d’aquests imports. “Estem intentant establir, a través del Ministeri de Medi Ambient perquè el pagament es vehicularà mitjançant la taxa verda, el mecanisme que ens permeti ser el més àgil possible”, va indicar Gallardo. Sobre aquesta qüestió, des de Coopalsa i Autocars Nadals insisteixen en la importància de regularitzar mensualment aquest diferencial. De totes maneres, el ministre va puntualitzar que les compensacions no seran “infinites” i que en cas que el nivell d’usuaris sobrepassin els números de l’equilibri economicofinancer “allò ja seran guanys per a les companyies tal com fixa el plec de bases”.
El repte dels 400.000 usuaris
D’altra banda, Gallardo va assegurar que el repte del transport públic és superar els 400.000 usuaris mensuals i recuperar el terreny perdut per la pandèmia. “Quan va començar la concessió, al setembre del 2019, estàvem al voltant dels 200.000 usuaris mensuals i vam arribar a tenir 400.000 en el pic de màxim creixement durant els mesos d’hivern, en els quals la gent no es desplaça tant a peu, i després va venir la davallada a mitjans de març amb l’arribada de la pandèmia”, va explicar.
Amb relació a aquesta xifra, Dalleres va admetre que és “una incògnita” saber si s’assolirà tenint en compte que “ara estem al tomb d’un 15% d’usuaris per sota”. Més enllà del preu, el president de Coopalsa va sostenir que cal donar més confiança a l’usuari perquè els trajectes puguin complir les freqüències d’horari en la seva arribada a destí i així poder agafar transbords amb seguretat. Per la seva banda, Gabriel va reconèixer que l’abonament mensual de 30 euros farà incrementar els usuaris tot i que també va remarcar que pot arribar a ser contraproduent si hi ha “overbooking” en hores puntes.