La comunitat educativa fa una crida a cribrar-se per tornar a l'escola

El SEP i l’Ampea veuen amb bons ulls els protocols sanitaris per garantir la seguretat en el retorn a les aules

Una mare i la seva filla creuant un pas de vianants escolar.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Un cop definits els protocols sanitaris per al retorn a l’escola, la comunitat educativa va abraçar ahir l’estratègia de cribratge i va animar a tots els escolars, docents i personal que treballa als col·legis a practicar-se un test d’antígens per garantir la màxima seguretat dins de les aules. “Obligar no seria la millor de les opcions, però recomanem a tothom que es cribri perquè hi hagi molta gent. Igual que s’ha fet molta pedagogia sobre els beneficis de vacunar-se també ho hem de fer amb el cribratge”, va manifestar el president del Sindicat d’Ensenyament Públic (SEP), Daniel Pérez.

En la mateixa línia, la presidenta de l’Associació de Mares i Pares d’Alumnes de l’Escola Andorrana (Ampaea), Susagna Venable, va avalar la mesura dels cribratges, quelcom que “ja va donar bons resultats l’any passat”. “El millor seria que s’ho fes tothom, però no podem obligar a ningú. Cadascú ha de ser responsable i fer el que millor pot fer per a ell i pels altres”, va afirmar Venable, que va recordar que els cribratges aporten una capa més de seguretat per no haver de confinar aules senceres.

A més, tant el SEP com l’Ampaea van destacar que gràcies al cribratge l’any passat es van poder detectar alguns casos positius que van permetre aïllar als infectats abans de tornar a les aules. En qualsevol cas, ambdós també van expressar que coincidint amb la tornada de les vacances els efectes del virus potser triguen un parell de setmanes en aparèixer. Precisament, per aquest motiu, van donar suport a l’estratègia del doble cribratge, que comportarà un primer test d’antígens entre el 9 i el 13 de setembre i que s’haurà de repetir entre el 20 i el 24 del mateix mes. “Confiem que hi haurà una adhesió important”, va dir el president del SEP.

L’ús de la mascareta

Respecte a l’ús de la mascareta, que serà obligatòria per a tots els alumnes excepte pels de maternal i el primer cicle de primera ensenyança, la comunitat educativa va mostrar-se conforme amb la decisió tot i que va confiar que, si la situació sanitària ho permet, pugui aixecar-se la restricció. “La mascareta és la mesura més visible i dificulta la nostra tasca docent, Certament portar-la no impedeix l’educació, però sí la dificulta perquè la veu és la nostra eina de treball”, va resumir Pérez. Així mateix, la presidenta de l’Ampea es va afegir al desig de prescindir la mascareta “si les dades epidemiològiques ho permeten”.

Una altre de les novetats d’aquest curs és que la consideració de grup bombolla durant l’estona del pati serà extensible als alumnes del mateix curs, quelcom que van aplaudir des de la comunitat educativa. “La canalla necessita interacció socials i és positiu que es puguin relacionar entre ells. Em sembla un bon primer pas que ho puguin fer amb els del mateix curs”, va destacar Venable. “Esperem no haver de retrocedir amb la interacció social”, va afegir el president del SEP.

Un any d’experiència

Un fet que tots els actors de la comunitat educativa coincideixen a assenyalar és que afronten el nou curs escolar amb l’avantatge de tenir ja un any d’experiència pandèmica. Sobre aquesta qüestió, Pérez va indicar que un dels aspectes a millorar serà combinar al mateix temps l’ensenyament online amb el format presencial. “En alguns casos de l’any passat va suposar una càrrega de feina extra pel docent”, va apuntar. En aquest sentit, el president del SEP va recalcar que es van produir situacions on un mateix professor havia d’impartir la classe pels alumnes que estaven a l’aula i posteriorment ho havien de repetir per aquells que estaven en aïllament domiciliari al tenir la Covid-19 o per ser contactes estrets.

“És una mica de tot, de tenir suficients recursos tècnics i humans per poder fer alhora les classes en streaming i presencial”, va asseverar. Precisament, Pérez va posar de relleu la dificultat per substituir als docents. “Potser la docència no és prou atractiva en algunes especialitats”, va comentar.

tracking