Volar baix i pèrdua de potència al motor, causes de l'accident mortal de la Vansa

Al sinistre van morir el pilot de l’helicòpter i un tripulant, tots dos vinculats a Andorra

Estat en què va quedar l'helicòpter sinistrat.C. Sans

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

L’accident d’helicòpter que es va produir el 7 de juliol de l’any passat a la Vansa i en què van morir dues persones residents i molt vinculades al Principat es va deure a la impossibilitat de preparar i executar una maniobra d’autorotació després de patir una sobtada pèrdua de potència del motor fora de l’envoltant del vol. La maniobra no es va poder fer perquè l’helicòpter no volava a prou alçada.

Aquesta és la conclusió a la qual han arribat els investigadors del sinistre, segons l’informe de la Comissió d’Investigacions d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil espanyola. Un ens que depèn del ministeri de Transports de l’estat veí del sud. La investigació conclou que no es pot establir la causa concreta de la pèrdua de potència del motor de l’aparell, un Eurocopter AS 350 B2 operat per Helitrans Pyrenees.

Segons s’assenyala a l’informe, el 6 de juliol del 2020 l’helicòpter estava realitzant treballs de col·locació de pilots de formigó a les immediacions del municipi de la Vansa i Fórnols, a l’Alt Urgell, amb l’ajut de dos operadors a terra, un de la mateixa empresa i un altre d’una companyia elèctrica. L’operari de l’empresa es va fer mal a la mà i el pilot va aterrar en una carretera i el va recollir per traslladar-lo a l’aeroport de la Seu, d’on havien partit. Durant el vol de trasllat la nau es va precipitar contra el terreny, es va incendiar i va quedar destruïda.

En l’informe s’indica que el pilot va optar per volar en línia recta des del punt on estaven treballant quan va recollir l’operari fins a l’aeroport, però sense haver guanyat una alçada de seguretat suficient immediatament després d’enlairar-se. Estava volant a la mínima alçada necessària per anar salvant per poc el pendent de la muntanya. A la vista d’això, l’informe assegura que si el pilot no va tenir temps de preparar adequadament la maniobra d’autorotació va ser perquè probablement no va poder baixar a temps el col·lectiu i les revolucions per minut del rotor principal van caure ràpidament de formar irrecuperable. A banda d’això, l’informe assenyala que que el terreny no era en absolut propici per a realitzar un aterratge d’emergència.

A l’accident van morir Haritz Galarraga i Jordi Figueras, que es trobaven a la zona realitzant tasques de manteniment de les línies elèctriques quan es van estavellar. Galarraga era un pilot i empresari nascut a Sant Sebastià amb contacte amb Andorra que tenia 48 anys, mentre que la segona víctima va ser el vilafranquí Jordi Figueras, de només trenta anys. El basc era el propietari de l’empresa especialitzada en el transport aeri d’estructures de gran pes i va fundar Helitrans Pyrinees a la Seu d’Urgell l’any 2006.

tracking