Catalunya
Els peatges desapareixen avui a quatre grans vies catalanes
No s’haurà de pagar a l’AP-2, l’AP-7, la C-32 nord i la C-33
Catalunya ha estrenat aquesta mitjanit una liberalització de peatges que converteix en gratuïts 556 quilòmetres de vies d’alta capacitat. Ja no s’haurà de pagar per circular a l’AP-2 (mesura que també afecta el tram aragonès de l’autopista), l’AP-7 (ja gratuïta a la Comunitat Valenciana excepte en un petit tram d’Alacant), la C-32 nord (de Barcelona a Lloret de Mar) i la C-33. La desaparició dels peatges no serà total perquè encara queden quatre trams de pagament en vies catalanes, titularitat de la Generalitat. Són 120 quilòmetres les concessions dels quals acaben entre el 2036 i el 2039, i dos dels quals afecten una de les connexions entre Andorra i la capital catalana: el túnel del Cadí i el tram entre Sant Cugat i Manresa de la C-16. També continuaran sent de pagament el tram entre Castelldefels i el Vendrell de la C-32 i els túnels de Vallvidrera.
La d’avui és una fita llargament reclamada que no acabarà, però, amb el concepte de pagar per circular. Però la ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez, va assegurar que el futur model serà “homogeni territorialment” un cop es decideixi. La ministra va avançar que serà un sistema de pagament per ús en què haurà de ser qui contamini qui financi el manteniment de les autopistes, seguint el principi de qui contamina paga. Europa pressiona perquè el 2024 ja s’hagi establert aquesta nova fórmula de contribució dels conductors que circulen per vies ràpides.