Inversió estrangera

Glovo té previst operar a Andorra a final d'any

L’empresa emergent espanyola ha superat els tràmits per instal·lar-se al país i preveu començar a operar abans de final d’any

Un treballador de Glovo en patinet per Lleida.SEGRE / MAITE MONNÉ

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’empresa emergent espanyola que es dedica a la compra, recollida i enviament de les comandes a través de l’aplicació Glovo aterra a Andorra. L’start-up ja ha superat els tràmits que exigeix el procés d’inversió estrangera i està en l’estadi de constitució de l’empresa i de posada en marxa de la logística necessària per poder dur a terme la seva activitat comercial, segons ha pogut saber el Diari per fonts properes a la iniciativa. La voluntat de Glovo Andorra és començar a donar servei abans de finals d’any a tot el territori i per això treballa amb la premissa de contractar uns cent treballadors. Això és el que han explicat a les parts implicades quan el procés d’aterratge està força avançat, fins a l’extrem que ja han mantingut els primers contactes amb el sector de la restauració per presentar el projecte. Perquè si bé Glovo dona un servei integral “des de supermercats fins a botigues, des de farmàcies a floristeries, si està a la seva ciutat pot comptar amb nosaltres per aconseguir-ho”, tal com figura al seu web, el volum més elevat del seu negoci està centrat en l’univers de la restauració. En aquests moments només hi ha una empresa al mercat que ofereixi un servei similar de transport exprés, l’andorrana CityXerpa, que en qüestió de pocs mesos haurà de competir amb la potent multinacional espanyola.

Condicions laborals

Un dels elements diferencials del model de negoci de Glovo a Andorra és la tipologia contractual que ha de mantenir amb els treballadors (glovers), completament diferent de la qual manté a Espanya, tot i els últims canvis en la relació laboral de l’empresa i els seus empleats a Espanya. La figura de l’autònom que treballa per compte propi i presta els seus serveis no està contemplada en la legislació laboral, de manera que tots els treballadors de Glovo al país hauran de tenir la categoria d’assalariats. Ja sigui a mitja jornada, jornada complerta o qualsevol altra figura contractual que contempli la Llei. I amb la mateixa rigidesa i nivell d’exigència se’ls demanarà que compleixin amb les mesures de cobertura sanitària i de seguretat per desenvolupar l’activitat. Variable que va ser motiu de polèmica fins a arribar als tribunals a Espanya.

L’activitat de les empreses de “missatgeria” que serveixen a l’usuari els productes a domicili, ha augmentat de manera considerable amb la pandèmia. Per un cantó el confinament, i per l’altre les comandes -es fan a través d’una aplicació- estan molt focalitzades en el menjar preparat, un servei que ha salvat molts restaurants.

L'START-UP S'HA CONVERTIT EN UN "UNICORN"

Una empresa emergent amb un valor que superi els 1.000 milions d’euros és considerada un “unicorn”. A Espanya no arriben a cinc i Glovo és una d’elles, per darrere de Cabify. L’start-up de missatgeria va començar a operar al país veí fa sis anys i en aquests moments està present en més de 900 ciutats de 23 països, la majoria europeus, però també al Marroc, Uganda i Ghana. Té 3,7 milions de clients, prop de 60.000 missatgers (glovers), 92.000 restaurants i botigues adherides i ha lliurat 256 milions de comandes. Oscar Pierre i Sacha Michaud són els fundadors de l’empresa. El primer va estudiar a Georgia Tech i, al tornar a Barcelona, va fundar la primera empresa tecnològica en què va conèixer el seu soci, un emprenedor del sector. Glovo va posar-se en marxa amb una inversió de 120.000 euros i de manera exponencial ha vist augmentar la quantia de les línies de finançament. “L’start-up de missatgeria va néixer amb l’objectiu de transformar la forma en què els usuaris adquireixen el que necessiten, fent les ciutats més accessibles”, expliquen al seu web. L’any 2019 va incrementar els ingressos respecte a l’exercici anterior fins als 218 milions d’euros (un 190% més), alhora que gairebé doblava les pèrdues (190 milions). El que ja ha deixat de ser una paradoxa en una empresa emergent del sector tecnològic en els seus inicis i no tant inicis, en una inequívoca aposta constant per expandir-se. Es posa el creixement per davant de la la rendibilitat, i Glovo no n’és una excepció.

tracking