rEPORTATGE
'Conductor, passi per caixa'
Les fotos dels radars no discriminen matrícules però que un estranger pagui la multa no és fàcil. No tots es poden escapolir, però.
Com a conductors que acostumen a transitar per vies estrangeres, residents i andorrans tenen experiència en saber què passa si la policia d’aquell país els controla cometent una infracció o els controla i comprova a la base de dades que aquell cotxe té una multa pendent d’abonar. Les carreteres catalanes són les més sovintejades i, per tant, gran part de l’experiència s’ha acumulat amb els mossos d’esquadra. Una manera de fer que, de tant en tant, genera onades d’indignació. En tot cas, el procediment és el que és: s’ha de pagar al moment perquè les autoritats catalanes no tenen localitzat el conductor estranger i, per tant, no tenen forma de fer-lo pagar si no és quan el poden controlar a la carretera.
El Codi de circulació d’Andorra estableix exactament les mateixes directrius quan es tracta d’imposar una sanció a un estranger sense domicili al Principat. La normativa vigent des d’aquest mes de setembre reedita les directrius que ja estaven en vigor: les persones que no constin com a residents al Principat han de constituir un dipòsit equivalent a l’import de la multa que se’ls imposi i estableix la fórmula per a qui no pugui assumir la quantia que és que “s’autoritza la presentació d’una caució o un aval suficient emès per qualsevol entitat bancària del Principat d’Andorra o per qualsevol altra persona solvent a criteri de l’agent que intervingui”. Si el responsable de la infracció no accedeix, s’immobilitza el vehicle. I el que vulgui beneficiar-se de la rebaixa de la quantitat que preveu la legislació si la sanció s’abona en un termini determinat ho podrà fer pagant al moment i, per tant, renunciant a interposar qualsevol recurs contra la multa.
La qüestió és interceptar el conductor estranger per poder-li reclamar el pagament per aquella infracció que, per exemple, ha constatat un radar de velocitat. El pas per la duana, inevitable, és una de les oportunitats per caçar-los. Li va passar a un conductor espanyol el passat mes d’agost. L’agent que el va aturar va comprovar que aquell cotxe amb aquella matrícula havia circulat 12 dies abans a 83 quilòmetres per hora en un tram de la CG-1 limitat a 60 i que tenia pendents de pagament 42 euros per la infracció. Se li va mostrar la foto del radar i el conductor va pagar el que pertocava.
Les dificultats per fer pagar les multes a estrangers és una problemàtica que de tant en tant es posa sobre la taula apostant per convenis que facilitin la reciprocitat de dades entre Estats. Entretant això no passi, l’única alternativa és aconseguir enxampar el conductor i que passi per caixa.