Reportatge
En el cavall de sant Francesc
El Govern aspira que els desplaçaments de menys de dos quilòmetres en trama urbana es facin a peu. És una de les fites que es marca l’estratègia nacional de mobilitat, presentada ahir.
No res, noi, si no ve el tren haurem d’anar en el cavall de sant Francesc. Es tracta d’una dita catalana relativa a l’ús de les cames com a mitjà de transport que era el que feia servir el sant per desplaçar-se. I el cavall de Sant Francesc és el que vol implementar el Govern, entre d’altres mesures, per assolir l’ambiciosa fita de les zero emissions contaminants en la mobilitat interna per al 2050 i abans, el 2030, haver-les reduït en un 50%. Vol que tothom deixi el vehicle particular al garatge quan hagi de fer desplaçaments de menys de dos quilòmetres en trama urbana, tenint en compte que el 85% dels que es fan a la vall central amb cotxe són inferiors a aquesta distància.
Ho van apuntar ahir la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, i el secretari d’Estat de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, en la presentació de l’estratègia nacional de mobilitat, que entre altres aspectes inclou la posada en marxa l’any vinent del pla de mobilitat a peu de la vall central. Dos quilòmetres a peu que s’haurien de poder fer en menys de mitja hora, ja que s’hauran de realitzar els canvis pertinents a la trama urbana perquè un quilòmetre es pugui fer en quinze minuts.
I com aconseguir-ho? Segons Rossell això passa per millorar l’accessibilitat de les voreres –ara mateix un 15% no tenen l’amplada mínima d’un metre i mig–, eliminar obstacles, adaptar els temps d’espera dels semàfors o evitar les ziga-zagues que sovint han de fer els vianants per poder travessar per passos zebra. Es tracta de “donar prioritat al vianant” pacificant també els nuclis antics i prioritzant la treta de neu de les voravies.
No serà fàcil arribar a descarbonitzar el sector del transport si es té en compte que el 57% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del país provenen de la mobilitat. El secretari d’Estat va ressaltar que actualment es realitzen 135.000 desplaçaments diaris amb vehicle privat i que menys del 5% de les emissions provenen del transport públic. I és per això que una altra de les prioritats és impulsar aquest tipus de mobilitat. Es considera essencial implementar millores del servei d’acord amb les enquestes ciutadanes amb relació a la freqüència de pas i horaris del servei. També s’impulsarà el cotxe compartit amb una plataforma nacional que s’integrarà a l’aplicació MOU-T-B. L’estratègia tampoc s’oblida de la bicicleta, amb la creació de més carrils bici més segurs, i dels patinets elèctrics altrament coneguts com a vehicles de mobilitat personal.
Els plans directors que ha de desenvolupar el Govern el 2022 són quatre: el de mobilitat a peu a la vall central, el ciclable a la vall central, el director de transport públic i el del foment del vehicle elèctric, s’han de complementar amb els plans de mobilitat parroquial que els comuns han de desenvolupar a partir del 2023.
La mobilitat externa, les emissions dels turistes i dels residents quan marxen i entren al país, suposa el 43%. Per acabar amb l’anomenat fuel tourism es confia en la prohibició de nous vehicles de combustió a partir del 2035.
ACCIONS
1. Teletreball per reduir la mobilitat
Promoure el teletreball, la flexibilitat horària i el treball de proximitat per reduir al màxim els desplaçaments quotidians de mobilitat. També es volen fomentar les estades llargues als aparcaments.
2. Foment dels desplaçaments a peu
L’objectiu és aconseguir que qualsevol desplaçament de menys de dos quilòmetres es faci a peu i que un recorregut per trama urbana es faci en un màxim de 30 minuts.
3. Mobilitat amb patinets i bicicletes
Es vol assegurar la continuïtat de la xarxa ciclable, garantir la seguretat dels carrils bici prioritzant que aquests estiguin segregats.
4. Impuls dels vehicles de baixes emissions
Es promourà l’adquisició de vehicles no contaminants pel sector logístic de les mercaderies i l’increment del nombre de places d’aparcament amb punts de càrrega.
5. Foment del transport col·lectiu
Es vol incrementar al màxim els usuaris del transport públic col·lectiu baixant les tarifes i millorant les freqüències i els horaris. Es vol desenvolupar una plataforma nacional de cotxe compartit.
GOVERN DESCARTA UNA TAXA PER GRAVAR VEHICLES CONTAMINANTS
“No està previst implantar una taxa que gravi els vehicles contaminants que entrin al país.” Així de contundent es va mostrar la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, preguntada per una mesura que han implantat grans ciutats de l’entorn com Barcelona. Rossell va destacar que en el marc de la comissió creada per treballar l’estratègia nacional de mobilitat “no tothom valorava” de manera positiva aquesta possibilitat, i la ministra va recordar que ja hi ha la taxa sobre els hidrocarburs i que s’ha d’implantar la taxa turística.