RÈGIM SANCIONADOR FINS A 3.000 EUROS
Protecció natural dels grans esdeveniments
Calvó aprova un reglament mediambiental per a les competicions de més de 300 persones
Els esdeveniments al medi ambient de més de 300 persones, entre organitzadors i participants, seran regulats a través d’un nou reglament que ha aprovat l’executiu en el marc de la Llei de protecció del medi natural, biodiversitat i paisatge. L’objectiu, segons va especificar ahir la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, és reduir l’impacte d’aquests esdeveniments i “incloure mesures de protecció i prevenció des de l’inici”, perquè “tinguin el mínim impacte possible sobre el nostre medi natural”. El principal requisit que hauran de tenir aquests esdeveniments per poder disposar de l’autorització és una direcció ambiental que “confeccioni la memòria ambiental i que faci el seguiment del gran esdeveniment i pugui verificar que la restauració posterior es faci de la millor manera possible”, va indicar la ministra.
Aquest nou reglament també preveu un procediment sancionador d’acord amb la llei i amb altres normatives sectorials aplicables. En aquest sentit, la directora del departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, Sílvia Ferrer, va comentar que, per exemple, les sancions podrien anar des dels 300 fins als 3.000 euros en cas d’organitzar un gran esdeveniment sense l’autorització. Tot i així, la ministra va reiterar que des de l’executiu han preferit fer una conscienciació prèvia.
De fet, la normativa que va presentar-se ahir a Engolasters s’ha treballat conjuntament amb l’Andorra Esports Clúster. D’aquesta manera, s’ha creat una guia de bones pràctiques per a esdeveniments esportius, la qual està feta en format de pregunta i resposta perquè els organitzadors sàpiguen en cada moment el que s’ha de fer. La gerent de l’Andorra Esports Clúster, Gemma Riu, va manifestar que des del sector estan molt satisfets perquè des de l’executiu s’hagin tingut en compte les seves necessitats. A més, va confirmar que l’obligatorietat de contractar un director ambiental va ser un factor que es va tenir molt en compte en la reunió. “Entenent que el seu objectiu final és per la preservació del medi natural i en benefici de tots”, es va veure com un requisit favorable, va declarar. Concretament, les persones acreditades per fer aquesta direcció ambiental hauran de tenir una titulació especialitzada per tal de poder signar l’informe. De fet, la ministra va indicar que ja hi ha empreses acreditades per fer-ho, i Riu va afegir que algunes empreses grans d’organització d’esdeveniments esportius ja disposen de personal amb aquesta qualificació en les seves organitzacions, com és el cas d’Ironman.
D’altra banda, Ferrer va comentar que les empreses hauran d’incidir en l’impacte que tenen els esdeveniments en els hàbitats aquàtics i, alhora, hauran de disposar d’una recollida selectiva de residus, així com preveure els contenidors necessaris. Pel que fa a les senyalitzacions del recorregut, dels aparcaments i de les zones de trànsit, hauran de ser el mínim d’impactants per al medi, que es puguin retirar de manera fàcil i que no es puguin dispersar amb el vent.