Ensenyament
L'afer del vel està en mans d'Afers Socials i pot acabar a la Batllia
L’expedient pot arribar a la Batllia si es creu que el dret a l’educació està en risc
El ministeri d’Educació ha activat el protocol per absentisme escolar després que les converses amb la família del Lycée que no porta els dos fills d’onze anys a classe des del començament del curs en protesta per la prohibició de dur el hijab no hagin portat a cap acord. “Durant tota la setmana passada es va intentar aprofundir en la mediació amb la família i es va oferir tota una sèrie de possibilitats que permetessin el retorn a l’escola de la nena en condicions de seguretat i dignitat”, va detallar ahir a la tarda el cap de Govern, Xavier Espot, en declaracions a la premsa al final d’una visita, en companyia de la ministra d’Educació, Ester Vilarrubla, als centres educatius de maternal i primera ensenyança de Canillo. La família no va acceptar cap d’aquestes propostes. “És trist haver d’arribar a aquest punt, però una solució adequada exigeix lleialtat i cooperació a les dues bandes”, va afirmar el cap de l’executiu.
Espot va confirmar que el cas ja s’ha derivat al departament d’Afers Socials. Ara el Servei Especialitzat d’Atenció a la Infància i l’Adolescència haurà de redactar un informe sobre l’alumna i el seu entorn familiar. Si la investigació conclou que el dret a l’educació de la menor està en risc, aleshores les autoritats judicials hauran de valorar el cas. I, en funció d’aquesta avaluació, prendran la decisió que considerin oportuna per garantir aquest dret, sempre dins el marge de la legalitat. “Tot aquest treball encara no s’ha fet”, va afirmar el cap de Govern, que també va recordar que el ministeri d’Educació té l’obligació de posar en coneixement d’Afers Socials tots els casos d’absentisme escolar prolongat.
Espot va puntualitzar que si el cas arriba al batlle de menors el primer pas que farà aquest serà convocar la família per buscar una solució pactada abans de prendre una decisió “traumàtica”. El cap de Govern va remarcar que la prioritat de l’executiu és “la seguretat i la protecció de l’infant” i que, en aquests casos, les decisions de les autoritats judicials no pretenen castigar els progenitors, sinó protegir els drets fonamentals dels menors.
ELS VALORS DE L’ESCOLA
Respecte a la prohibició, fa tot just una setmana, de l’ús del vel islàmic a l’Escola andorrana en particular i dels símbols religiosos en general, Espot va afirmar que la decisió del ministeri d’Educació respon a la voluntat de “protegir uns valors compartits pel conjunt de la societat”. El cap de Govern va assegurar que “no seria conforme” a aquests valors que es permetés a una alumna de l’Escola andorrana d’anar a classe amb hijab. Espot va recordar que com que “no hi ha una llei d’educació que ho prohibeixi en qualsevol sistema educatiu”, i el Govern només té competència sobre l’escola andorrana, la regulació dels símbols religiosos a l’aula depèn dels reglaments interns dels centres.
Cap dels dos menors ha tornat a l’escola en senyal de protesta des que, a començament de curs, la mare va denunciar el Lycée a la policia per la prohibició. La família sosté que ha patit racisme i discriminació per part de la direcció del centre.
DIVISIÓ DE L'AMPA SOBRE LE NOU REGLAMENT
L’Associació de Pares i Mares d’Alumnes de l’Escola Andorrana no té una opinió conjunta sobre el nou reglament que prohibeix els símbols religiosos al col·legi. La presidenta de l’AMPA, Susanna Venable, va explicar ahir que respecten la decisió del ministeri d’Educació tot i admetre que dins del col·lectiu hi ha qui no hi està d’acord. Pel que fa a la manera com s’ha dut a terme l’elaboració del reglament, Venable va indicar que normalment el col·lectiu de pares sí que participa en el seu redactat però que en aquesta ocasió no s’ha fet. La rapidesa amb la qual s’ha volgut actuar, segons va opinar, no ha permès l’intercanvi d’impressions. De fet, l’AMPA no té coneixement encara del contingut específic del reglament i per això ha demanat una reunió amb la responsable de l’Escola andorrana per conèixer-ne els detalls.