El bus factura un 42% menys per la Covid

Les dades són del 2020 però el sector indica que el global de la pandèmia encara és pitjor

Presentació de l'informe de l'ATVA a la seu de la CEA.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

L’Associació de Transports Públics (ATVA) va donar a conèixer ahir un informe en què destaca que la facturació del sector va caure el 2020 un 42,22%. En concret, els ingressos de les empreses reflectides a l’informe van passar dels 22,1 milions d’euros el 2019 als 12,7 el 2020. En aquest sentit, el director-gerent de la Confederació Empresarial (CEA), Iago Andreu, qui també representa l’ATVA, va apuntar que es tracta d’un informe que reflecteix l’impacte al sector que han tingut les restriccions de mobilitat i mesures sanitàries establertes arran de la pandèmia. La xifra global de la davallada és del 42,22%, però la baixada d’ingressos no és homogènia. Els subsectors més afectats són les línies internacionals (55,99%) i els operadors turístics (46,19%), mentre que les línies regulars internes (40,69%) es mantenen al nivell de la mitjana i els transport d’equips esportius (36,06%), el transport escolar (29,38%) i la resta de serveis discrecionals (24,68%) tenen un comportament inferior a la mitjana.

L’informe recull la facturació de les empreses associades a l’ATVA, que no són totes les del sector. Tot i això, l’estudi representa un 85% de les empreses de transports de viatgers del país i, com va afirmar el director-gerent de la CEA, el percentatge de la davallada sí que permet copsar l’impacte global de la pandèmia. Les empreses representades són Coopalsa, Cooperativa Interurbana, Hispano Andorrana, Montmantell, Nadal i Novatel, empresa aquesta darrera que engloba Andbus. En aquest sentit, Andreu va destacar que “el sector ha resistit la crisi de la Covid i ha seguit donant resposta als serveis concessionats”. A més, el representant de la CEA va afegir que el sector ha afrontat restriccions i sobrecostos i, malgrat això, ha conservat en el plànol general els llocs de treball, tot i que alguna empresa sí que va haver de retallar personal, i es va oferir el servei públic de transport de viatgers.

Per la seva banda, Daniel Vinceir, CEO d’Andbus, una de les empreses representades a l’estudi, va apuntar que pel que fa al compte de resultats de les empreses, és a dir, si van guanyar o perdre diners més enllà de la davallada en la facturació, “més enllà de casos particulars les xifres del compte de resultats aniran de manera semblant a la baixada de la facturació, tot i que una mica menys pels factors amortidors”. Uns factors que són els ERTO, els crèdits tous i les compensacions per la pèrdua de l’equilibri econòmic del contracte de concessió que va activar el Govern. Vinceiro, a més, va voler destacar la voluntat de transparència del sector en fer públiques dades de facturació i compartir-les amb la competència. Amb motiu d’això, en canvi, va matisar que la fotografia de com ha afectat la Covid el sector no es veurà completa fins que es presentin els resultats del 2021. “Els mesos de gener, febrer i març del 2020 van ser bons, però l’agregat a l’informe és de tot el 2020 i la pandèmia va començar al maig”, apunta Vinceiro. Per això, considera que “quan l’estudi del 2021 estigui tancat podrem jugar amb números per trimestres i fer un retrat més concret de l’afectació”.

Tant Iago Andreu com Daniel Vinceiro van voler ressaltar la importància del sector del transport de viatgers per al funcionament del país i, de cara al futur, per a les polítiques de mobilitat sostenible, amb les quals s’alinea el Govern.

tracking