rEPORTATGE
Morir sol a casa
La soledat és una de les malalties més greus que afronten les societats modernes, que aflora quan hi ha un cas com el de la Massana, tot i els diversos recursos que hi ha disponibles.
Ha passat, passa i passarà. Morir sol a casa és només una circumstància que succeeix i que va associada a la condició humana. El greuge, no obstant això, és quan una persona traspassa sola a la seva llar i ningú se n’adona fins que passen alguns dies. Els mitjans de comunicació ho reflectim de tant en tant en notícies de successos. És el que va passar en aquest cas dimarts en un habitatge de l’avinguda Sant Antoni de la Massana. Un home de 62 anys, vidu i amb quatre fills que vivien fora del Principat, va ser trobat mort després que els veïns donessin l’avís. Una circumstància que tant des dels bombers com des de la Creu Roja indiquen que passa esporàdicament. “Pot ser que en un mes hi hagi dos casos i que després passin dos anys i no n’hi hagi cap”, apunten des de l’ONG.
Alguns dels veïns de l’avinguda Sant Antoni van comentar ahir que era una persona solitària, però que de vegades baixava a la bugaderia a rentar la roba i se’l veia amb l’ordinador mentre esperava que la màquina acabés la feina. També van apuntar que darrerament semblava que anava just de diners i que a la nit solia fer un passeig per la part baixa del carrer. A més a més, de vegades se l’havia vist mirant als contenidors de brossa per si hi trobava alguna cosa de profit. Una de les veïnes, la Roser, va manifestar sentir “molta llàstima. Morir-se així em fa molta llàstima”. Aquesta padrina relata que es va adonar del succés quan li va trucar la filla per explicar-l’hi i que aleshores va veure l’enrenou dels bombers. Altres van indicar que “et pot passar alguna cosa així encara que des d’Afers Socials et truquin de tant en tant”. De fet, una patrulla de la policia picava a la seva porta de vegades per saber com estava.
Segons el departament d’Estadística, amb dades del 2018, en un 20% de les llars del Principat on viu una persona sola, aquesta no està en disposició de demanar ajuda material en cas de necessitar-ho, mentre que en un 4% d’aquests tipus de llars no es té possibilitat de demanar ajuda no material, com ara per fer activitats o rebre suport moral. L’estudi conclou que “les persones presenten més possibilitats de demanar ajuda quan disposen d’uns ingressos més elevats”.
Des de la Creu Roja, en col·laboració amb el ministeri d’Afers Socials, es va posar en marxa el TAD, un servei de teleatenció domiciliària. Segons relata Joan Saurí, secretari de la Creu Roja, en l’actualitat hi ha al país 577 usuaris d’aquest servei, dels quals una gran part són persones de més de 80 anys. “El servei està pensat per a les persones grans que viuen soles, però també per a dones embarassades que per circumstàncies no tenen ningú que els ajudi quan ja els costa moure’s, o fins i tot persones que s’han trencat les dues cames i necessiten ajuda”, relata Saurí. Des del TAD “se les truca si hi ha una pauta de medicació i se’ls fa un seguiment”, indica. A més a més, la Creu Roja té un servei de custòdia de claus que actualment cobreix cinquanta persones. “Els donem les claus del domicili als bombers i si els passa res podem accedir-hi de manera ràpida”, detallen des de l’entitat. El sistema funciona amb un polsador que els usuaris duen a sobre i a través del qual poden trucar al servei. A més a més, detecta si hi ha alguna caiguda i així es pot avisar els sanitaris i els serveis d’assistència. Des de la Creu Roja apunten que no és intrusiu i que les persones decideixen el servei que volen rebre. Més enllà, insisteixen a destacar que cal donar a conèixer les polítiques d’envelliment actiu, que, això sí, requereix un esforç per part de la persona per fer exercici, menjar bé, prendre la medicació o assistir a les activitats que s’organitzen.
En darrer terme, el ministeri d’Afers Socials gestiona el servei d’atenció domiciliaria. Els serveis consisteixen en suport a la higiene o la cura personal, supervisió de la presa de medicació, acompanyament fora de la llar o vinculació amb recursos de proximitat.
RECURSOS
Teleassistència
La Creu Roja gestiona un programa amb 577 usuaris en què a través d’un dispositiu la persona pot avisar d’un incident o s’activa una alarma en cas de caiguda.
Assistència a casa
Afers Socials compta amb un servei d’assistència domiciliària per a persones que viuen soles i que tenen alguna vulnerabilitat crònica o puntual. El servei consisteix en suport a la higiene o l’acompanyament fora de la llar. Es pot sol·licitar per telèfon.
Activitats socials
Els comuns programen activitats per a tot tipus de públic, però sempre en reserven algunes destinades a persones grans.