Mostra de la capital
L'automoció busca superar la crisi dels terminis de lliurament
Davant una perspectiva incerta els venedors de cotxes esperen un bon nivell de vendes
L’inici de la Fira d’Andorra la Vella va propiciar ahir que els comercials tornessin a estrènyer les mans dels clients, i aquesta ja és una bona notícia, tant per a la recuperació econòmica com per al retrobament social després de l’ajornament de l’edició del 2020 per la pandèmia. Un retrobament amb els clients per al sector de l’automoció en què la conversa és sobre els terminis de lliurament dels vehicles nous i la crisi de producció que en alguns casos ajorna mesos l’entrega de la unitat que el client demana. No obstant això, l’esperit als diversos concessionaris presents a la mostra de la capital és que, de moment i per a les circumstàncies concretes del país, no afecta les vendes tret de casos molt concrets i específics. “La qüestió dels terminis d’entrega té un component que no és estable en el sentit que no és lineal, nosaltres de moment no tenim cap cotxe amb els terminis d’entrega d’un any dels quals es parla, i això que representem catorze marques al país”, indica Guillem Azcurra, responsable de vendes de Pyrénées Motor.
Així mateix, en cas dels comercials del Garatge Nogreda, indiquen que els productes per encàrrec tenen una provisió d’entrega d’entre dos i tres mesos i, a més, disposen d’una vintena d’unitats d’entrega immediata.
Una opinió compartida a l’estand de Becier Vehicles, on especifiquen que les vendes durant la Covid s’han mantigut i que la Fira sempre ha estat una bona oportunitat per retrobar-se amb els clients i tancar vendes.
El responsable de vendes de Pyrénées Motor explica, a més, que “aquest acte per a nosaltres sempre és el més important de l’any i, malauradament, l’any passat el vam haver d’ajornar per la Covid”. Unes expectatives albirades per la cònsol major, Conxita Marsol, qui va indicar que “les persones poden veure tots els cotxes sense haver d’anar concessionari per concessionari, veure totes les novetats, i això fa que molta gent vingui, s’interessi i cada any es fan moltes operacions al voltant del vehicle”.
Els estands representats a la Fira majoritàriament consideren que el consumidor encara no ha fet el pas de decantar-se pels vehicles d’ocasió a causa dels terminis d’entrega si la idea inicial era adquirir una unitat nova. Tot i això, Guillem Azcurra, de Pyrénées Motor, apunta que per la seva part no s’han incrementat els preus dels vehicles d’ocasió per l’el·lipsi entre la decisió de compra i el lliurament de la unitat, tot i que alguns compravenda sí que ho estan fent.
ELÈCTRICS, SUV I ‘PREMIUM’
Pel que fa a la tipologia de vehicles exposats a la Fira, destaca sobre manera l’expansió del component elèctric a tots els segments de gamma. De fet, es continua amb l’exposició de vehicles premium que aporten visibilitat i categoria als estands, com passa amb els Maserati, Porsche, Mercedes, BMW, Jaguar i Range Rover exposats. Però la direcció de la indústria cap a l’electrificació és ja qüestió de present, com demostra el Hyundai Ionic5 o el Nissan Ariya, exposat aquest últim en exclusiva a la mostra de la capital i que sortirà a la venda al Japó la primavera del 2022.
D’altra banda, els SUV compactes i crossovers segueixen sent el segment estrella de les unitats disponibles per als clients a la Fira d’Andorra la Vella. Això sí, afortunadament no tots són blancs.
REPORTATGE
Una Fira per a tots els gustos Com ja feia quan abans vivia a Barcelona, el Jaume no perd l’ocasió de la Fira d’Andorra la Vella per comprar el forfet de temporada. Ara que ja és resident, encara es pot beneficiar més del preu i surt de l’estand d’Ordino Arcalís convençut d’haver fet una bona compra. “No surt el mateix comprar-lo ara que a posteriori”, recalca. A més, confessa que també li agrada passejar-se pel recinte perquè, a banda del forfet, fa un cop d’ull a les novetats de material d’esquí. Amb tot, i d’acord amb el que instants abans verbalitza la cònsol major d’Andorra la Vella, reconeix que la Fira “està una mica antiquada, sobretot en comparació amb altres fires”. “Ha anat evolucionant i és correcte, però li falta apostar per les noves tecnologies”, sosté. En Pere també ve cada any a la Fira per tafanejar una mica, fent una volta sense buscar res en concret. “Els llocs artesans són els que més ens agraden a la gent d’aquí”, assegura. Per contra, no troba cap atractiu a la zona d’automoció i admet que la Fira de Sant Ermengol de la Seu d’Urgell “és més maca”. En canvi, a la Mari Carmen Rodríguez la Fira li sembla “divina”. “Està tot molt ben posat, molt ben col·locat i la gent és molt agradable”, ressenya. La seva parella, Gustavo Cruz, afegeix que fa quatre anys es va comprar un Hyundai a la Fira de la capital, que, tot s’ha de dir, reconeix que li va sortir “defectuós”. “El vaig haver de canviar perquè amb 20.000 quilòmetres se’m va cremar l’embragatge”, declara. Passejant-se per les carpes de les associacions, aquesta és la primera ocasió que Aleix Agudo trepitja la Fira. “M’ha sorprès gratament, trobo que està molt ben explicat i és bastant intuïtiu”, assenyala. A banda d’anar a la cerca “d’alguna cosa gratis”, explica que ha comprat “obsequis solidaris” a Unicef per ajudar els nens més desfavorits.