Construcció
Una llei flexible per la manca de materials
La nova legislació de contractació pública permetrà adaptar els preus per causa aliena
El projecte de llei de contractació pública que el Govern va entrar al Consell General i que encara es troba en tràmit d’esmenes preveu una clàusula per a reequilibrar els contractes si s’encareixen els preus o si no es pot complir amb els terminis per una causa sobrevinguda i aliena als mateixos empresaris. Així ho estipula el nou redactat de l’article dedicat a la revisió de preus. Una demanda que arran de la crisi de preus i de disponibilitat dels materials ha exposat l’Associació de Contractistes d’Obres (Acoda) al Govern. En concret, l’article 56 del projecte de llei, en el seu redactat actual indica en el punt segon que “els preus es poden revisar també atenent variacions dels costos dels contractistes que siguin imprevistes i sobrevingudes i que afectin l’equilibri econòmic del contracte”.
El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va apuntar al respecte que el projecte de llei ho va contemplar arran de la Covid, però amb un redactat obert en què es podien encabir altres circunstàncies sobrevingudes, com ha ocorregut ara amb la crisi de materials de construcció.
Així mateix, respecte als terminis, l’article 85.5 del projecte de llei especifica que “si la concurrència de força major implica més costos per al concessionari, s’ha d’ajustar el pla economicofinancer”. Més enllà, el mateix article estipula que “si la força major impedeix per complet la realització de les obres, el contracte es resol i l’òrgan de contractació ha d’abonar al concessionari l’import total de les executades i els costos més grans que ha assumit”.
D’aquesta manera, el projecte de llei flexibilitza aquests dos aspectes envers la llei que és vigent, que data de 2002. La mateixa només contempla una clàusula de revisió de preus a partir del tretzè mes de l’inici de les obres (article 11.1) i especifica sancions per al contractista si hi ha demores en l’execució, sense tenir en compte la casuística (article 26.2).
En relació a la falta de materials, el ministre Filloy va concretar que pel que fa a les obres que pugui portar endavant el Govern a hores d’ara no hi ha cap gran infraestructura que estigui pendent de construir, per això aquesta crisi no afectaria l’administració.
Així mateix, va indicar que des del seu departament estan en permanent contacte amb el sector i que, de moment, no s’havia posat sobre la taula haver de paralitzar obres, com sí que està passant a entorns propers, com Espanya, on un informe de la Confederación Nacional de la Construcción (CNC) avisava que el 40% de les empreses ja han activat la paralització d’algunes obres per la manca de materials i per l’encariment mitjà d’un 22% dels mateixos.
PAUSA AL DECRET PER COMPRAR HABITATGES A SUBHASTA
El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va informar que el seu departament ha decidit ajornar la tramitació del decret de tanteig i retracte, el qual permetria al Govern poder acudir a les subhastes d’habitatges procedents d’embargaments. Filloy va explicar que considera “una bona iniciativa” el decret, però que es prioritzarà el desplegament de totes les competències de l’Institut de l’Habitatge i a mitjà termini s’aprovarà el tanteig i retracte. La iniciativa va ser presentada a la Taula de l’Habitatge el mes de juliol i algunes parts van qüestionar-la, sobretot si la participació del Govern en les subhastes no es feia a preus de mercat. El Raonador del Ciutadà, per la seva banda, va encoratjar el ministeri a aprovar el decret i ampliar així el parc d’habitatge públic. El Consell General tramita en tràmit d’urgència un projecte de llei per a flexibilitzar el mercat de lloguer i també per a definir què és un habitatge de lloguer assequible, un aspecte en què el PS proposa canviar la referència actual del preu un 25% per sota del mercat, pel 30% de l'Ingrés Familiar Mitjà (IFM).