en tots els casos preveu dèficit per als dos primers anys

Govern haurà de subvencionar els balears que volin a Andorra-La Seu

L’executiu estudia la fórmula per ampliar els destins a París, Lisboa i Mallorca

Un avió i un helicòpter a la pista d'enlairament de l'aeroport Andorra-La Seu.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern haurà d’estudiar la fórmula de subvencionar els residents balears que volin fins a l’aeroport d’Andorra-La Seu en cas d’ampliar l’oferta a Palma de Mallorca. Així consta en un estudi que l’executiu va encarregar a finals de l’any passat per conèixer quina quantitat de diners hauria d’injectar el Govern per tirar endavant les rutes a la infraestructura situada a la Seu d’Urgell. En el document s’inclouen tres trajectes per connectar l’aeroport amb Madrid -línia que ja ha estat adjudicada-, París, Lisboa i Palma de Mallorca. En els dos darrers casos, l’estudi proposa fer vols només per temporada.

L’informe busca “obtenir una primera aproximació del dèficit que suposaria un esquema de rutes enfocades al desenvolupament econòmic, complementades amb algunes de desenvolupament turístic”. L’objectiu principal és “calcular un llindar de màxims amb el qual el Govern podria treballar per tal d’establir una obligació de servei públic que connectés l’aeroport d’Andorra-La Seu amb les dues capitals veïnes”. En tot cas, el document deixa clar que “el primer i segon any d’operació no obtindrien factors de càrrega suficients per fer l’operació viable sense suport econòmic de l’administració”.

L’anàlisi es fa partint d’un exemple amb dades proporcionades per la companyia aèria Amelia per volar a les dues capitals veïnes amb freqüències setmanals i vols estacionals a Lisboa i Mallorca, tot i que també es planteja la possibilitat que les destinacions turístiques fossin València i Londres. Partint d’un càlcul de preus dels bitllets segmentats en car, mitjà i barat i tenint en compte que “siguin prou competitius en relació amb altres viatges multimodals i a destinacions similars”, l’estudi planteja dos viatges a París per setmana amb tarifes que anirien des dels 1.000 als 300 euros. En el cas de Mallorca, es plantegen 28 freqüències estacions amb tarifes des dels 400 als 100 euros. Per a Lisboa, es proposen 14 freqüències estacions amb tafies des dels 1.000 als 300 euros. Cal tenir en compte també que aquests preus no tenen en compte ni el temps d’antelació amb el qual s’han comprat els bitllets ni les oscil·lacions segons temporada. Amb tot, l’informe apunta que amb els preus indicats -sempre seguint l’exemple amb les dades de la companyia Amelia-, “la tarifa barata i la mitjana no cobririen el cost d’operació mitjà per seient en cap dels casos”.

Amb aquests preus de bitllets, l’anàlisi preveu escenaris amb dèficits diferents segons els costos d’operació. La xifra més baixa, amb uns costos d’operació de 3,5 milions d’euros i les freqüències i els preus dels bitllets esmentats, preveu un dèficit de més de 665.000 euros per a París, mentre que per a Mallorca i Lisboa els números serien positius (16.900 i 77.000 euros respectivament).

L’informe recomanava començar amb una operativa menys ambiciosa, com la de Madrid, i mantenir el contacte amb els operadors interessats en cas de voler ampliar les operacions.

INFORME

-Primer, Madrid

L’informe encarregat pel Govern recomanava centrar-se primer en els vols a Madrid. La ruta va ser adjudicada per a Air Nostrum.

-París, Lisboa, Palma

A partir d’un exemple amb la companyia Amelia, l’estudi analitza el cost que tindria ampliar l’oferta de vols a París, Lisboa i Mallorca. En els últims dos casos només amb viatges per temporada.

-Dèficit al principi

L’informe indica que els dos primers anys les operacions no seran viables sense suport econòmic per part de l’administració.

-Bitllets a 100 euros

En termes generals, els bitllets que calculen més barats rondarien els 100 euros, tot i que l’anàlisi no té en compte factors que poden abaratir el preu.

tracking