Crisi econòmica
La febre de les compres pel Black Friday genera incertesa de cara al Nadal
El sector comercial albira l’èxit de les compres al novembre i assegura la disponibilitat dels productes tot i les dificultats a la cadena logística
Si es vol un producte, el millor és anticipar-se a causa de les circumstàncies actuals. Així ho recomanen des de tots els sectors comercials, els quals albiren una bona campanya de compres per al Black Friday i per a la setmana del pont de desembre a Espanya, tot i que, de retruc, pot afectar d’una manera encara incerta les compres de Nadal. Pel que fa a les expectatives del Black Friday i de l’inici de la campanya nadalenca, des d’una gran empresa comercial del Principat asseguren que “s’espera que el Black Friday sigui bo, especialment per als comerços que han tingut la visió d’aprovisionar-se, tot i que hi havia mancances al mercat”. Una visió que comparteix Gerard Cadena, el president de la Confederació Empresarial (CEA). “S’ha de veure com es comporta el Black Friday i el pont de desembre, perquè si s’avancen les compres que es fan abans de Nadal s’haurà de veure com es comporta aquest darrer”.
Precisament, per aquest motiu esperen “que no hi hagi problemes greus perquè hi ha empreses que s’han aprovisionat, però pot afectar puntualment sectors com la moda o la perfumeria”, segons indiquen des d’una gran empresa de comerç. Quant als sectors, des d’aquesta empresa amb forta implantació a Andorra apunten que si no hi ha aprovisionament podria haver-hi problemes de ruptura en sectors com el del calçat o el del vestit, amb problemes de talles. Envers la tecnologia i la crisi dels xips, indiquen que els magatzems estan abastits perquè hi ha hagut provisió d’estoc i asseguren que “hi ha hagut empreses que han pensat en clau de país i no es podien permetre una falta de producte per als locals i per als visitants”.
Confederació empresarial
El president de la CEA, Gerard Cadena, indica respecte a la possible ruptura d’estoc que “al sector comercial tot apunta que pot haver-hi escassetat en alguns productes, sobretot molts joguets que venen de la Xina i allà no s’està produint com abans de la pandèmia encara i hi ha complicacions, com passa amb els xips”. A més a més, Cadena indica que l’escassetat “afecta fins i tot els productes de primera necessitat perquè el col·lapse dels contenidors fa que certs productes també se’n puguin ressentir, no sols els tecnològics”. Pel que fa a aquests productes de primera necessitat, el president de la CEA matisa que “la reactivació de l’economia fa que el que tingui més potencial de compra o incrementa els preus o no pot servir tothom, i aquí també hi ha un problema. En aquest aspecte, s’albira un encariment dels preus que amb relació a la construcció pot suposar fins a un 10% més car pel que fa al sector de l’habitatge, segons el president de la CEA.
Més enllà, els problemes d’encariment de preus i la necessitat de fer grans comandes també afecta el sector hoteler. Jordi Daban, CEO de Daguisa Hotels, indica que “nosaltres, pel volum que tenim, ja som de fer grans compres i per aquest costat això no ens ha afectat, però sí que és cert que hem notat cert increment del preu que en funció del producte pot ser aproximadament d’un cinc per cent. Potser afecta més els petits comerços”. Unes xifres que per a aquesta cadena hotelera poden suposar al llarg de l’any “150.000 o 200.000 euros de més”.
Precisament, la Cambra de Comerç va fer pública ahir una enquesta en l’àmbit europeu en la qual les empreses del sector es mostren preocupades per les possibles interrupcions de la cadena de subministrament i el canvi en el comportament dels consumidors. Unes circumstàncies compartides a Andorra, tot i que les seves dades no estan reflectides a l’enquesta, amb el focus posat en el decalatge entre l’oferta i la demanda laboral i la manca de personal qualificat.
EL 'PACKAGING', NOU FRONT DE BATALLA
La crisi de subministrament suma un nou element, la dificultat per fer arribar al consumidor els productes que s’han aconseguit fabricar. Així ho indiquen des del sector comercial en assegurar que “qui fabrica a Europa es troba que té el producte, però no el cartró o altres elements que li arriben d’Àsia per poder remetre’l al client final”. Una circumstància que des de la CEA apunten que “si quan es reactiva la producció la logística falla, i ho està fent pels problemes amb els preus dels carburants, hi pot haver problemes”.
ESCENARI
Aprovisionament
Tot i els problemes a la cadena de subministrament, les grans empreses han pogut aprovisionar-se de cara a les campanyes de Nadal en tots els sectors.
Altres expectatives
La crida a l’anticipació i l’establiment definitiu en el consumidor del fenomen del Black Friday pot restar compres de les setmanes clàssiques de Nadal, que es presenta incert.
Ruptura d’estoc
Si es donen grans xifres de vendes a final de novembre pot passar que la cadena de subministrament sigui insuficient per cobrir les ruptures d’estoc en determinats productes o talles.
Logística
Hi ha empreses que fabriquen a Europa que disposen de productes però no els poden subministrar perquè els elements per al transport provenen d’Àsia i tenen manca d’estoc.