rEPORTATGE
Un impuls per a Andorra
El sector gastronòmic valora molt positivament l’estrella Michelin aconseguida per Jordi Grau i ho albira com una espenta per al país

El xef executiu del restaurant Ibaya de Soldeu, Jordi Grau.
Lluny de la competitivitat d’altres àmbits, el sector de la restauració del Principat dona la benvinguda a l’èxit del restaurant Ibaya i del xef Jordi Grau en aconseguir aquesta setmana el reconeixement internacional en forma d’una estrella Michelin i considera que, en termes globals, serà molt beneficiós per al país. Així ho afirma el xef Christian Zanchetta, el darrer a ostentar aquest reconeixement a Andorra. “Una estrella és un motor gastronòmic i crea una sinergia positiva entre tots els restauradors”, afirma. En aquest sentit, Zanchetta explica que “quan es parla d’un restaurant guardonat amb una estrella, es parla també d’Andorra” i afirma que “quan tens aquests guardó, surts molt als mitjans, si és que hi vols entrar; jo no parava i ho havia de fer, perquè has de promocionar no només el teu restaurant, sinó la gastronomia del voltant”.
Respecte a aquest vessant, Zanchetta reivindica el producte del país, des de les herbes aromàtiques fins a la carn o els bolets i critica que “estem en una època de mundialització i s’ha barrejat tot; ens estem allunyant de la cuina. Per què vols fer cuina asiàtica si estàs a Andorra? No és responsable comprar productes a 10.000 kilòmetres”. Així, relata que l’Aquarius, el seu restaurant, el qual va tenir una estrella Michelin des de 2003 a 2009, “feia cuina moderna, però potser era el més andorrà del país”.
En el mateix sentit s’expressa Cristian Flich, xef de Can Manel. “Com a restaurador, com a professional i com a lluitador per la gastronomia del país i del seu producte, [l’estrella de Jordi Grau] està molt bé perquè reconeix la gastronomia, que és molt variada i molt bona.” En aquesta direcció, Flich critica en certa mesura la publicació “per haver-nos tingut arraconats uns anys, tot i la visibilitat i reconeixement amb mencions a la guia”. En aquest punt, reflexiona sobre la projecció que dona aquest guardó i apunta que “en un país turístic la gastronomia és el pal de paller”. Flich reivindica, igual que Zanchetta, el producte local i recorda que “no hem d’oblidar que la cuina ve d’on ve i no cal inventar la sopa d’all”. Envers el producte, Flich es mostra entusiasmat pel volum de petits productors artesanals que hi ha en aquests moments i crida a valorar “els bolets, les xicoies, la carn, les melmelades, els vins, la mel... hauríem de creure’ns com a país que són grans productes”.