Mobilitat
El tramvia a la vall central tindria trams soterrats, aeris i per túnel
L’estudi recomana implementar primer el sistema al centre i després la connexió per cable a parròquies altes i per últim, a l’aeroport
L’estudi sobre la viabilitat d’implementar un transport públic segregat que va encarregar el Govern combina el transport per cable i el tramvia per generar una xarxa de 33 quilòmetres entre l’aeroport d’Andorra-la Seu fins a Encamp o la Massana. En concret, el transport per cable s’utilitzaria en els trams entre l’aeroport i Sant Julià i per fer la connexió d’Escaldes a Encamp i la Massana. La opció és més difícil d’implementar a les valls centrals, per la qual cosa es proposa l’alternativa de fer-ho per tramvia o similars. Això suposaria, però, obres importants per impulsar la infraestructura.
En concret, a l’informe, al qual ha tingut accés el Diari, s’indica que el tram entre Sant Julià i Escaldes “podria recolzar-se en part sobre esplanacions o traces ja existents” amb una proposta de traçat que podria ser “viable, combinant diverses alternatives d’implantació sobre la trama urbana, per tal de resoldre les diferents tipologies d’obstacles o d’adaptacions que serien necessàries per garantir la continuïtat del sistema tramviari”. Aquesta solució, però, “implica l’execució d’un tramvia amb trams a nivell de superfície, trams soterrats (en túnel o galeria) i trams aeris (elevats o per viaducte)”. L’informe indica que caldria “efectuar un estudi detallat per analitzar-ne la viabilitat d’implantació”.
A tall d’exemple, el tram que proposen requeriria un túnel de nova construcció entre Aixovall i la Margineda, d’una galeria soterrada a l’avinguda d’Enclar i d’una estructura elevada entre l’Estadi Comunal i el pont de Casadet per les avingudes Salou i Tarragona. També s’inclou un pas soterrat des del carrer Bonaventura Armengol fins a la rotonda de la Dama de Gel. L’informe recorda que és una primera aproximació i que també caldria tenir en compte quins terrenys són públics i quins privats a l’hora de calcular el cost total.
Aquest recorregut, que uniria Sant Julià i Escaldes amb uns set quilòmetres de tramvia, tindria una capacitat d’unes 5.400 persones per hora. El càlcul s’ha fet tenint en compte que l’amplitud horària de servei fos de 16 hores els 365 dies de l’any, cosa que suposaria que el nou transport públic en aquest ram tingués una capacitat total de 86.400 passatgers diaris.
A la resta de trams, la capacitat seria inferior. Per connectar d’Escaldes a Encamp i la Massana, es calcula una capacitat total de 38.400 persones diàries, la qual cosa suposaria uns 2.400 passatgers per hora sempre amb la mateixa hipòtesi de durada del servei. En el tram transfronterer entre l’aeroport i Sant Julià, la capacitat seria d’unes 1.000 persones cada hora, cosa que suposaria 16.000 viatgers al dia.
L’informe, que fa un acurat estudi sobre la complicada situació de la xarxa viària del país i una simulació del nombre de vehicles que hi haurà el 2030 entre residents i turistes, recomana implementar el projecte per fases. En primer lloc, prioritzen el sistema a la vall central, on es concentra el major nombre de desplaçaments i també els problemes més greus tant per circular com per aparcar. En segon lloc recomanen apostar per la connexió amb les parròquies altes, en aquest cas per transport per cable fins a la Massana i Encamp des d’Escaldes. I per últim, la connexió transfronterera, per la qual recorden que cal pensar en la logística de la duana.
REDUCCIÓ D'ENTRE UN 25 I UN 41% DE LA CONTAMINACIÓ AMB EL NOU TRANSPORT
L’informe sobre un possible nou transport públic al Principat estima que la contaminació es reduiria entre un 25 i un 41%. L’estudi afirma que diàriament es realitzen aproximadament més d’un milió de quilòmetres en vehicle privat a Andorra, la qual cosa suposa una elevada contaminació atmosfèrica, atès que gairebé la totalitat d’aquests quilòmetres es realitzen amb vehicles que funcionen amb combustibles fòssils. “A aquest fet caldria sumar la contaminació emesa en fabricar aquests vehicles, que es produeix globalment i que contribueix a l’escalfament del planeta, així com la resta del seu cicle de vida”, afegeix l’estudi. En cas d’escollir el nou transport, hi hauria una “forta disminució en la contaminació produïda pel traspàs d’una part d’aquests viatges a mitjans molt menys contaminants, equivalent aproximadament a la reducció de la mobilitat”. “És a dir, que la contaminació es reduiria entre un 25% i un 41% en funció de l’alternativa escollida, sempre que es donin les condicions adequades per afavorir aquest nou mitjà de transport públic i s’assoleixi el canvi modal calculat.”