observatori del segon semestre del 2021

La mobilitat s'erigeix en una de les principals preocupacions

La problemàtica del trànsit, la manca d’aparcaments, les freqüències del transport públic i les inversions a la xarxa viària neguitegen un 53,3% de la població

Densitat de vehicles al carrer de la Unió i als aparcaments adjacents pel darrer pont.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Almenys un 53,3% de la població constata la preocupació de forma explícita pels problemes de mobilitat al Principat, segons es desprèn de l’Observatori del segon semestre del 2021 que va presentar ahir al matí el coordinador del grup de recerca sociològica d’Andorra Recerca + Innovació (ARI), Joan Micó. Concretament, davant la pregunta amb format multiresposta sobre els tres aspectes que caldria millorar d’Andorra, un 21,6% dels enquestats van reconèixer el trànsit com una de les principals preocupacions, un 12,2% va assenyalar la manca d’aparcament, un 11,5% va apuntar les freqüències del transport públic i dins del capítol d’infraestructures i equipaments hi ha un 6% que va demanar millorar les carreteres i els accessos, mentre que un 2,4% va reclamar obrir noves vies de comunicació amb l’exterior.

“Venim d’una època en què hem estat aïllats com a país i aquesta és una cosa que ha tingut efectes en l’opinió pública. Ara que torna a haver-hi més moviment de persones es veuen les limitacions en les infraestructures públiques. Estàvem tan acostumats que no ens n’adonàvem, però això ha fet que en prenguem consciència”, va discernir Micó al voltant dels problemes de mobilitat del país. Precisament, cal remarcar que el treball de l’enquesta està realitzat a unes 750 persones entre el 8 i el 25 d’octubre, quan encara llavors no hi havia hagut els problemes circulatoris del pont de la Puríssima, les retencions pels controls d’equipaments o els 16 quilòmetres de cua que es van generar diumenge passat a conseqüència de l’operació contra dos fugitius de crida i cerca de la policia espanyola. Dit d’una altra manera, probablement aquest percentatge del 53,3% seria superior si es prengués com a referència una fotografia actual.

En comparació amb l’Observatori del primer semestre, en què cal contextualitzar que durant els primers tres mesos de l’any la circulació per les fronteres va estar restringida, tots els valors percentuals d’aquests ítems han experimentat un creixement. Així doncs, la preocupació pel trànsit augmenta en un 13% i assoleix el seu pic més alt des del 2010, la manca d’aparcaments representa el màxim històric des que es registren dades amb un increment del 9%, les freqüències del transport públic s’eleven un 6% i tornen a llindars prepandèmics i les infraestructures i equipaments sumen tres punts, més que mai.

D’altra banda, l’habitatge continua predominant com a preocupació ciutadana amb un 47,1%, una xifra que suposa un increment percentual del 13% respecte al primer Observatori. Entre altres neguits apareixen amb un 23% els salaris i amb un 14% prestacions i pensions.

MÉS DIFICULTATS PER ARRIBAR A FI DE MES

Un 36% dels enquestats també afirmen tenir dificultats per arribar a fi de mes, una dada que puja un 14% respecte a la percepció d’aquestes mateixes persones abans de l’esclat de la pandèmia. Segons els perfils identificats a l’enquesta, el 72% dels aturats es troben actualment en aquesta situació, mentre que també destaquen els treballadors no qualificats amb un 46,9%, el personal administratiu amb un 46,8% i els treballadors del comerç, l’hostaleria i els serveis personals, amb un 44,7%.

EL 40% DELS ENQUESTATS RETALLEN DESPESA EN OCI I VACANCES

Més del 40% dels enquestats a l’Observatori del segon semestre van assegurar que han hagut de retallar, per motius econòmics, la despesa en oci i vacances a conseqüència de la situació creada per la covid-19. Aprofundint en les dades, se certifica que són les dones les que més han modificat les seves pautes de consum en un 46%, mentre que en el cas dels homes és d’un 36%. Així mateix, la franja d’edat més perjudicada és la que comprèn dels 30 als 44 anys, amb prop d’un 54% de les respostes que van en aquest sentit. Amb relació al tipus d’oci, el 74,7% de les respostes afirmatives exposen que han retallat la despesa en sortir a fer àpats fora de casa, mentre que un 17,7% al·ludeix als viatges i un 16,8% al·ludeix a les activitats culturals. Quant a les persones que van fer referència a l’alteració de les vacances sostenen en un 30% que han disminuït la durada de les seves sortides a l’estranger, un 23% directament assegura que no n’ha fet perquè no n’ha tingut i un 18% que ha hagut de modificar els seus plans per destins de proximitat. Pel que fa al consum en productes de primera necessitat, hi ha un 24% dels enquestats que han reduït la despesa en aquest àmbit. Parant atenció al total d’enquestats que han hagut de reduir despeses en productes de primera necessitat, es constata que un 60% ho ha fet en la roba, un 34% en alimentació, un 26% en serveis energètics (com podria ser la llum, el gas o la calefacció) i prop d’un 10% afirma haver-ho fet en tots els sentits. Finalment, en l’apartat d’altres despeses on un 20,9% de la població manifesta haver reduït el seu consum, s’observa que dins d’aquest grup un 37% ho ha fet en l’àmbit de l’estètica i la cura personal, tot deixant d’assistir a tot tipus de serveis com les perruqueries o els centres de massatges i d’estètica. Seguidament, també figura un 18% que ho ha fet en el transport personal, posposant revisions o reparacions del vehicle.

tracking