Ha entrat en vigor l'1 de gener d'enguany

El sector de venda de carburants apujarà el preu de la benzina un 3%

Els distribuïdors de combustibles preveuen incrementar el preu en un 2,5% amb la gasolina i un 3,4% amb el gasoil amb la nova figura impositiva

Un treballador d'una benzinera mentre reposta carburant.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

L’entrada en vigor de la taxa verda ja és una realitat al país des de l’1 de gener passat. Tot i que a efectes pràctics el consumidor encara no hagi percebut cap modificació en el preu amb el canvi d’any, el sector dels carburants apujarà la benzina prop d’un 3% per no veure engolits els seus marges de benefici. Així ho va avisar el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants (Asidca), David Porqueres, que va explicar que l’aplicació no serà efectiva fins d’aquí a uns dies quan el romanent de benzina s’hagi esgotat i es materialitzi la primera importació de l’any.

Aproximadament, segons els càlculs de Porqueres i puntualitzant que dependrà de la política de cada estació de servei, el percentatge d’augment sobre el preu de la gasolina serà del 2,5% i respecte al gasoil del 3,4%. “A nosaltres no ens suposa res a nivell econòmic perquè ho repercutirem en el client. Això sí, els diferencials de preu que tenim respecte a les benzineres es reduiran i fins i tot molt probablement serem més cars”, va manifestar Porqueres. En aquest sentit, considera que desapareixerà el “factor psicològic” de la ment del client que pujava a repostar al Principat. “És un error l’aplicació d’aquesta taxa perquè el client s’adonarà que potser no li val tant la pena repostar”, afirma.

Sobre aquesta qüestió, esgrimeix que l’aplicació de la taxa s’hauria d’haver fet contemporàniament amb la dels països veïns, ja que per contra genera “un greuge comparatiu” que conseqüentment desemboca en un “efecte competitiu nul”. De fet, el president de l’Asidca posa com a exemple els xecs energia que han creat a França i a Espanya per compensar la pujada dels preus del carburant en el darrer tram del 2021. “En aquest mateix context en canvi el Govern no es planteja tirar enrere la mesura. Per això nosaltres vam plantejar aplicar-ho l’1 de gener del 2023 que ja no estarem en una crisi com la d’ara”, va retreure.

En qualsevol cas, lamenta que tot el que sigui perdre competitivitat “posa en risc la viabilitat dels negocis”. “A Andorra tenim uns quants productes molt sensibles al preu com els carburants, el tabac i l’alcohol, per això s’ha de tenir cura sobre les mesures que s’apliquen perquè poden tenir conseqüències per al país”, va subratllar, tot reivindicant que la política de l’executiu “fa malbé la reputació de preus barats que tenim”.

Cal recordar que el Consell General va aprovar el 8 de juliol passat la modificació de llei dels impostos especials amb el suport dels grups de la majoria i el PS, tot i que els socialdemòcrates van presentar dues reserves d’esmena per ajornar un any l’entrada en vigor de la taxa. Per la seva part, Terceravia es va abstenir de la votació. Per tot plegat, la previsió de l’executiu és ingressar prop de 90 milions d’euros en sis anys procedents de la taxa verda, tant pels carburants destinats per a la locomoció com per a la calefacció.

tracking