Els concessionaris preveuen que la crisi d'abastiment perdurarà el 2022
El president de l’AIVA preveu que tot i aquesta crisi la xifra de vendes no se’n ressentirà i podria superar la del 2019
Tot apunta que aquest any que comença el sector de l’automòbil tampoc no s’escaparà de patir les conseqüències de la dificultat de subministrament, del retard en l’estoc, de l’encariment de l’energia o de tot allò que fa referència als costos de transport. Tot i això, segons el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Carles Sansa, les perspectives per al 2022 són positives. “Les xifres s’haurien d’igualar o superar les del 2021”, es va atrevir a avançar ahir. De fet, tot i que pugui semblar contradictori, aquestes bones perspectives, segons Sansa, s’expliquen perquè tot i les adversitats relacionades amb la crisi global dels subministraments els mercats continuaran consumint. “El 2021 hem après a conviure amb les dificultats de lliurament”, va assegurar, a més d’explicar que el 2021 ha estat marcat per un context en què el mercat de vehicles de segona mà ha pujat molt de preu. “Potser ens trobarem que molta gent, davant de l’opció de comprar un vehicle nou o seminou, optarà pel manteniment del vehicle actual”, va plantejar. D’altra banda, però, es va mostrar convençut en el fet que el mercat seguirà demanant producte. “L’abastiment serà global. Pensem que es podrà seguir treballant sense dificultats i potser arribarem a assolir nivells de prepandèmia, ja que la línia de treball que seguim apunta cap allà”, va assenyalar. En relació amb la crisi dels subministraments, va explicar que no és només el sector de l’automòbil qui se’n veu afectat. “El sector de l’electrònica és el cas més clar. Hi ha molts problemes amb contenidors i vaixells que provoquen que tota la matèria primera arribi més tard”, va informar.
Quant a les dades que ha fet públiques aquesta setmana el departament d’Estadística i que mostren que la xifra de matriculacions un cop acabat el 2021 ha estat de 4.376 unitats –un fet que representa un increment del 19% respecte als 3.676 vehicles que es van matricular el 2020–, Sansa les ha qualificat de “recuperació palpable”. “No hem arribat a aconseguir les xifres del 2019 però ens hi hem apropat molt. Aproximadament, la diferència ha estat d’un centenar.” En aquest sentit, va destacar només com a detall negatiu la baixada de matriculacions de camions i camionetes. “Hi ha hagut una disminució de matriculacions de vehicles comercials i industrials, sobretot de furgonetes. És un mitjà de transport que està molt lligat a la restauració i als repartidors de fruita, verdura o carn. Un sector que va estar tancat bastant de temps”, va detallar. Les matriculacions de vehicles elèctrics, híbrids o que no utilitzen combustible fòssil, per altra banda, s’han incrementat un 40,1%, segons Estadística. “Aquesta tipologia de vehicle demostra que ha arribat per quedar-se. L’usuari està prou conscienciat que el futur va cap aquí”, va dir Sansa, a més de destacar que tot i que el vehicle híbrid no endollable és el menys subvencionat, també és el que s’ha venut més durant el 2021.