resposta a una pregunta del ps
Control de cadenes a l'interior dels túnels per evitar el caos
Mobilitat i policia modifiquen el protocol arran del col·lapse circulatori que es va produir la nit del 10 de desembre
El vespre del 10 de desembre fer el trajecte entre les parròquies centrals i la Massana va ser un periple de més d’un parell d’hores per als conductors que havien de fer el trajecte. Una intensa nevada i els controls de cadenes que la policia va instal·lar a la carretera per evitar la circulació dels vehicles sense equipaments va provocar un caos viari que va generar la indignació dels afectats, i va motivar una pregunta parlamentària del conseller socialdemòcrata Roger Padreny que ara ha respost el ministre de Justícia i Interior, Josep Maria Rossell, incloent el protocol que van acordar Mobilitat i policia dies després per evitar episodis similars en el futur. El que es va establir és que els punts de cadenatge a la CG-3 en sentit nord a les zones del túnel del Pont Pla i del túnel de les Dos Valires s’instal·laran a l’interior dels dos equipaments. En concret, al carril dret en direcció nord del túnel del Pont Pla i al carril dret en direcció la Massana dels Dos Valires. Això implicarà, en el cas del primer equipament, que es talli la circulació al carril en sentit sud i que el trànsit en direcció Escaldes es desviï per l’avinguda Fiter i Rossell.
L’operatiu
A la resposta, el ministre exposa que el 10 de desembre hi havia 21 agents de policia implicats en la gestió del trànsit, dels quals 13 van ocupar-se dels punts de cadenatge a la CG-3 i la CG-2, mentre que la resta van dur a terme “tasques de gestió a la sala de comandament i control de purgues sobre punts referenciats d’allaus, i van haver de fer front a l’allau sobrevinguda de Soldeu”. Qüestionat sobre quins criteris es van seguir per ubicar els controls policials, el ministre argumenta que es van ubicar a la cruïlla d’Anyós perquè vehicles provinents del nucli “es dirigien cap a la Massana sense equipaments o amb equipaments inadequats i bloquejaven la carretera general en la pujada de la serra de l’Honor”, i que també es van instal·lar a la rotonda del túnel de les Dos Valires i al túnel de la Pedrera. Agents de circulació d’Escaldes i la Massana van ajudar en les tasques de gestió, afegeix el ministre. Rossell indica que els punts de control es consensuen entre COEX, Mobilitat i policia, però que poden variar en funció del criteri dels primers, que estan sobre el terreny, i també del comandament de policia.
El ministre justifica que es va tractar d’un episodi excepcional de nevades, amb l’afegit de la caiguda accidental de l’allau de Soldeu que va alterar la circulació entre el nucli canillenc i el Pas de la Casa fins a l’endemà. I afegeix que a les condicions difícils de circulació es va sumar que es tractava d’un divendres amb una forta afluència turística. “A la franja horària compresa entre les 17 i les 24 hores gairebé 4.400 vehicles estrangers van travessar la frontera hispanoandorrana, fet que va motivar els controls d’equipaments, tant a la vall del nord com a la vall d’orient”, indica.
Rossell també exposa que es va haver de tancar el túnel del Pont Pla en sentit sud perquè la cua en sentit nord provocava que molts vehicles optessin per fer un canvi de sentit irregular a l’interior de l’equipament i que això, per motius de seguretat, obliga a tallar el trànsit fins que la situació es normalitzi, i que es va haver de prendre la mateixa decisió en el cas del túnel de les Dos Valires. Fins que l’evident col·lapse a la xarxa viària va motivar la decisió d’obrir el túnel que uneix Encamp i la Massana per tal d’evitar que tot el trànsit acabés confluint a l’avinguda Fiter i Rossell.
Els fets del 10 de desembre
1 Tretze agents als punts de control
Els agents de policia implicats en la gestió del trànsit eren 21 aquell vespre, dels quals 13 estaven desplaçats als punts de control de cadenes.
2 Cotxes sense equipar a la serra de l’honor
Es va instal·lar un dels punts de control a la cruïlla d’Anyós perquè vehicles procedents del poble i sense equipaments bloquejaven la carretera.
3 Túnels tancats per girs imprudents
Conductors cansats de fer cua canviaven de sentit a l’interior dels túnels del Pont Pla i les Dos Valires, obligant a tancar-los per seguretat.
4 Controls per l’afluència de visitants
Entre les cinc de la tarda i la mitjanit 4.400 cotxes de visitants van creuar la frontera del Runer i l’executiu defensa que calia intensificar els controls.