REPORTATGE

L'art de la guia telefònica

Angelina Peralba va dissenyar durant anys la guia d’Andorra Telecom, que desapareix aquest any per ser definitivament digital. La seva tasca va suposar, fins i tot, fer els logos d’empreses.

Guies de diversos anys.M. Francàs

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El 1992 la guia telefònica va començar a dissenyar-se a Andorra. Fins llavors, el disseny i la manufactura es feien a Madrid i se n’encarregava l’espanyola Telefónica. Quan la competència va passar a Andorra Telecom, aquesta feina la va assumir Angelina Peralba, que va dissenyar la guia al complet durant deu anys. Entre el 1992 i el 2002, es va ocupar des de la portada fins als anuncis de les pàgines.

Durant aquests anys Peralba les va veure de tots colors i va tenir l’oportunitat de dissenyar les portades i centenars d’anuncis personalitzats per a les empreses que es publicitaven a les guies. Durant aquells anys moltes empreses van recórrer a la treballadora d’Andorra Telecom per dissenyar els seus logos i els seus anuncis que finalment acabarien convertint en part de la seva imatge corporativa.

De fet, exceptuant grans empreses que es podien permetre un departament de publicitat, la majoria de negocis andorrans durant la dècada del 1990 cedien la responsabilitat de la composició dels seus anuncis a la dissenyadora de producte. “Com que nosaltres els fèiem l’anunci, moltes empreses s’estalviaven molts diners en publicitat. De fet, l’enorme majoria d’anuncis que podeu veure a les guies d’aquella època els vaig dissenyar jo”, comenta Peralba. En aquest sentit, recalca que era la pràctica més habitual. “El 99% dels dissenys que hi ha a les guies els va editar l’empresa”.

Peralba comenta que aquesta era la seva part preferida de la feina. “La part que més gaudia era precisament el disseny dels anuncis. Venia el client, decidíem les mesures de l’anunci i fèiem un primer disseny. Treballàvem braç a braç amb els clients, des del logo de l’empresa fins al tipus de lletra. Va ser una experiència molt maca”. Explica que polir els detalls amb els clients li agradava moltíssim i que xalava amb tot el procés. És precisament en aquest procés on ha tret més històries. Des de processos llarguíssims de clients indecisos que no acabaven de tancar mai el disseny a fotocòpies impossibles d’escanejar o tot el contrari, l’amo d’un negoci que es va presentar amb el cartell de l’establiment al seu despatx.

Cada guia és el resultat d’un any de feina, de mil trobades i de la dedicació d’una sola persona a assegurar-se que tot està on ha de ser. I per afegir-hi un punt d’èpica, la història de l’Angelina Peralba comença per sorpresa. Li van oferir encarregar-se del disseny de les pàgines grogues, blanques i blaves sense tenir cap coneixement tècnic dels programes informàtics que s’utilitzaven per portar a terme la tasca. Va acceptar el repte i s’hi va dedicar durant deu anys i va ser la primera dissenyadora andorrana de la guia.

El disseny d’enguany, que Andorra Telecom ha escollit per a l’últim número en paper de la guia, és un homenatge al primer que es va publicar el 1975 i se n’ha fet una versió actualitzada. La guia és part de la cultura popular del país i Angelina Peralba és responsable d’aquest imaginari.

Inès Martí, esquerra, cap de premsa, i Angelina Peralba, dreta, dissenyadora de producte.

tracking