parada dels camioners
La vaga de transportistes afecta la xarxa viària espanyola
Les lleixes d'alguns supermercats van quedar buides davant la por col·lectiva que la convocatòria no permeti el subministrament d'aliments
La vaga de transportistes a Espanya, convocats per la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, ha començat la mitjanit d'aquest dilluns 14 de març de manera indefinida. No està clar quin seguiment tindrà la convocatòria, tot i que ja s'ha començat a actuar en diversos punts de la xarxa viària espanyola, segons informen diversos mitjans. Elstransportistesprotesten contra la seva situació laboral en la qual asseguren que es troben per la pujada dels preus dels combustibles.
Tot i que les principals organitzacions com Comissions Obreres (CCOO) o la Unió General de Treballadors (UGT), entre d'altres, no donen suport a la convocatòria, alguns transportistes s'hi han sumat a títol individual i s'estanproduintdiverses mobilitzacions a diferents punts de la xarxa viària espanyola. Com per exemple, els accessos del Centre Internacional de Mercaderies de Santa Perpètua de Moguda (Vallès Oriental), als ports de València i Tarragona o alsaccessosde Palma de Mallorca es troben bloquejats. També hi ha piquets a la Zona Franca de Barcelona o a la Ronda Litoral de la capital catalana, així com al Prat, a l'AP-7 de Barcelona o l'A-2 de Madrid, on el trànsit circula lentament.L'afectació que pot tenir aquesta convocatòria a Andorra no es coneix del cert, ja que aquest dilluns és festiu a tot el país amb motiu del Dia de la Constitució.
Supermercats "assaltats"per por a la vaga
Les lleixes d’alguns supermercats van quedar buides divendres a última hora de la tarda davant la por col·lectiva que la vaga no permeti el subministrament d’alguns aliments al país. La histèria es va concentrar a les prestatgeries de l’oli, un bé afectat per la guerra entre Rússia i Ucraïna, cosa que va portar molts establiments a limitar-ne la compra.
En aquest sentit, el president de la distribuïdora ACSA, Miquel Armengol, va manifestar al Diari que “no s’està subministrant oli de gira-sol”, un fet que està provocant l’augment de la demanda de l’oli d’oliva. Al seu torn, això està generant una situació “d’especulació”, va lamentar, tot indicant que els distribuïdors “són reticents a subministrar-lo perquè prefereixen guardar-lo”.
Pel que fa als efectes directes de l'aturada, les empreses de distribució, així com els sectors de l’hoteleria i la restauració, estan a l’expectativa de l’impacte que pugui tenir en l’entrada de productes al Principat. Així ho va manifestar Armengol, que no va descartar la possibilitat que hi hagi una “ruptura d’estoc” de certs productes que entren per la frontera espanyola. Ara bé, el president d’ACSA va apuntar la possibilitat de rebre les importacions per França, “una alternativa amb què sempre treballem”. En aquest sentit, es va mostrar crític amb les infraestructures andorranes perquè “mentre tinguem una sola connexió per dalt i una per baix dependrem d’aquestes coses”.
Malgrat això, Armengol va informar que, en el seu cas, “no hem fet un aprovisionament fora del normal. Tenim reserves d’estoc per aguantar un mes aproximadament”. Així, es va mostrar a l’expectativa de l’abast i la durada de l’aturada dels transportistes espanyols. “Hi ha certa preocupació pel temps que pugui durar aquest bloqueig”, va indicar.
Els efectes de la vaga podrien estendre’s als sectors de l’hoteleria i la restauració. Així ho va manifestar el director de la Unió Hotelera, Jordi Pujol, que va alertar que els hotels es poden trobar amb un problema “pel que fa a quantitats”, mentre que els restaurants de cert nivell que utilitzen productes específics també poden tenir dificultats per aconseguir-los. Per aquest motiu, “alguns restaurants han sortit corrents a buscar certs productes”, va explicar, mentre que altres resten en espera de veure com evoluciona la situació i quina adhesió té.
Per la seva banda, la gerent de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants, Mònica Dalmau, va llançar un missatge de calma. “Aquesta alerta que s’ha creat nosaltres no la tenim. Pel que ens han informat no és una vaga de tot el sector”, va detallar. Ara bé, Dalmau va admetre que “al final qualsevol tall de carretera ens afecta sempre”.
Més enllà de l’impacte que la vaga pugui tenir en el subministrament de productes, els talls de carretera poden acabar afectant la mobilitat del país. En aquest sentit, tant Armengol com Pujol van avisar que podria condicionar l’arribada de turistes al país.