fruits dels bons resultats de la temporada

El 'roaming' es recupera amb 480.000 usuaris cada mes aquest hivern

Les xifres del desembre, gener i febrer s’assimilen a les de la prepandèmia i amb turistes que han fet estades més llargues

L'eix comercial ple de turistes el pont de la Puríssima del desembre passat.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Andorra Telecom ha comptabilitzat entre el desembre i el febrer una xifra de roamers, és a dir, d’usuaris forans que connecten els seus mòbils a la xarxa, molt similar a la dels mateixos mesos de l’hivern 2019/2020 que fins que a mitjan març no es va truncar per la pandèmia marcava un rècord per al sector turístic. El portaveu d’Andorra Telecom, Carles Casadevall, ho xifra en uns 480.000 cada mes, i afegeix que malgrat que al desembre i al febrer les xifres van ser aproximadament un 10% inferiors a la dels mateixos mesos del 19/20, enguany s’han constatat estades superiors, d’una mitjana de 3,3 dies. “Així doncs, en realitat, tot i que sembli que estem igual o una mica pitjor, estem millor perquè hi han estat més temps. Podríem dir que la recuperació del roaming és plena”.

Amb el pas dels anys el que s’ha constatat és que hi ha més usuaris que no només estan connectats, sinó que també fan ús del mòbil. Els silent roamers són aquells que arriben al país i tenen el mòbil engegat malgrat que no l’usun per a res, tampoc per trucar. La temporada 2019/2020 van representar un 52% del total i enguany són el 45%. En èpoques precedents havien arribat a superar el 70%. Les negociacions amb les operadores foranes per aconseguir que abarateixin el preu de la itinerància al client final han estat decisives. No són negociacions fàcils, apunta Casadevall, però per ara s’ha assolit que clients d’operadors d’Irlanda, Holanda, Alemanya i especialment França puguin usar el terminal a Andorra com si fossin a casa.

“Estabilitzar el roaming”

El 2019 el roaming va suposar per a Andorra Telecom 30 milions de facturació. Però el 2020, amb la pandèmia, la caiguda va ser superior als 10 milions i els ingressos de 19,7 i “encara el vam salvar perquè el primer trimestre va ser bastant bo”, precisa Casadevall. El 2021, malgrat que no arribessin pràcticament turistes durant l’hivern “vam tenir 18,8 milions, que és un èxit”. I ara la voluntat és estabilitzar-se en aquesta xifra de 18,19 milions anuals a l’horitzó fins al 2025. És una qüestió que transcendeix la quantitat de turistes que travessin les fronteres. Casadevall admet que els operadors estrangers obliguen a abaixar els preus perquè no estan disposats a haver d’assumir les conseqüències de reclamacions de clients amb factures elevadíssimes després d’una estada a Andorra.

No obstant això, l’operadora de telecomunicacions andorrana insisteix en defensar el sobreesforç que ha de fer per les particularitats del país i que per això no pot assumir els preus que demana la Unió Europea. Aquesta és la postura que s’ha traslladat a Brussel·les, que marca els preus que s’han d’abonar entre companyies per compensar la utilització que fan els respectius clients de la xarxa de l’altre quan estan en itinerància. Casadevall assenyala que el gran volum de turistes i donar cobertura a tot el territori implica un gran esforç, i per dimensionar-ho apunta que en alguns dies punta d’aquest mes de gener han coincidit unes 120.000 targetes connectades, la majoria estrangeres. “Això és el que volem transmetre a la Unió Europea: no podem anar als preus que està demanant perquè tenim una despesa més alta”, assevera el representant de la companyia. “Penso que és una proposta raonable i que la comissió l’entendrà. Però ja ho veurem els propers mesos”, continua. Aquest és un dels dossiers que s’hauran de treballar en la ronda de converses per l’acord d’Associació.

El turisme

Com a termòmetre que és de l’afluència turística, la procedència dels mòbils forans que es connecten a la xarxa nacional és majoritàriament espanyola. Es calcula que el veí del sud i el del nord copen prop del 80% dels terminals estrangers (a més aquest hivern s’ha percebut la caiguda d’alguns mercats turístics més llunyans). Pel que fa al consum ja és una altra cosa perquè les operadores espanyoles no ofereixen preus prou atractius, a diferència de les franceses. De fet, un altre element d’aquest hivern és que els roamers han “consumit moltíssim més”.

tracking