ENTREVISTA JORDI NADAL

“Volem acordar amb la UE que cada turista pagui dos euros l'any per roaming”

El màxim responsable de l’empresa destaca les bones xifres econòmiques del 2021 i presenta les apostes per al 2022

Jordi Nadal a les oficines d'Andorra TelecomMartí Francàs

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El 2021 va ser un any de recuperació econòmica per Andorra Telecom tot i la pandèmia. S’han consolidat les noves tendències de consum que van aparèixer durant el confinament i esperen consolidar els números aquest any.

Quin balanç fa del 2021?

Després d’un 2020 dur però que vam aconseguir tancar amb els objectius complerts, vam planificar el 2021 pensant què seria millor. El primer trimestre va ser molt dolent, vam perdre 5 milions. Afortunadament, el benefici final, que està pendent de tancar, rondarà els 22 milions. El benefici s'explica perquè els diners invertits en actius financers ens van donar uns ingressos molt positius, a més ha augmentat el consum nacional i hem aconseguit reduir algunes despeses.

Quin paper ha tingut el consum nacional en les dades que comenta?

El creixement en la població està beneficiant l'empresa i ens està ajudant a recuperar-nos. Ha augmentat la demanda de serveis de telefonia fixa i mòbil, internet i evidentment aquesta situació és positiva per nosaltres. De cara el 2022 tot i que tenim bones dades a nivell d'activitat econòmica la Guerra a Ucraïna ens pot donar problemes amb els actius borsaris. No està anant bé i ara mateix tenim pèrdues però esperem que la situació remonti.

Actius borsaris a part, quins són els objectius d'explotació de l'empresa de cara al 2022?

Si tot va bé esperem arribar als 18 milions de benefici únicament amb la nostra activitat comercial, sense comptar amb el que es derivi de l'activitat financera.

Amb els beneficis aconseguits el 2021 quines inversions portaran a terme aquest any?

Invertirem 18 milions d'euros. Dos milions es dedicaran a la construcció del nou edifici a l'Avinguda Meritxell. Els altres 16 milions es dedicaran a inversions en tecnologia per mantenir i millorar servidors, software o l'obertura de rases o la instal·lació d’antenes 5G per exemple.

També està en marxa un projecte de connectivitat amb França, de què es tracta?

Obrirem una nova línia de connectivitat exterior amb França per assegurar línies d'internet actives cap a l'exterior. Anys enrere hi havia només una línia que ens connectava amb França i una altra que ho feia amb Espanya. Es va fer perquè, si en algun moment passava alguna cosa a la frontera espanyola, tinguéssim l'alternativa de la línia francesa i viceversa. Es va veure que de tant en tant hi havia incidències i es van ampliar a 2 les línies actives cap a França i Espanya per evitar qualsevol imprevist. Ara mateix tenim dues línies que creuen a França i tres que van cap a Espanya. Les línies actuals són suficients però FEDA ens va oferir fer passar una nova línia a través de les línies elèctriques fins a França i hem volgut aprofitar aquesta oportunitat per equilibrar el nombre de línies que tenim en direcció a Espanya i a França. També ens semblava interessant que aquest nou cable per una via que no fos seguint les carreteres sinó una línia elèctrica.

A quina necessitat respon aquest projecte?

No és que sigui necessari ara però no sabem si ho pot arribar a ser d'aquí a 30 anys. Per garantir el consum nacional només ens fa falta una d'aquestes línies. Habitualment tenim les cinc línies actives però un cop al mes sempre passa alguna cosa en alguna. Tenim la tranquil·litat que amb quatre línies el servei funciona sense cap alteració i sabem que en podríem arribar a perdre tres i que la xarxa segueixi funcionant. Es tracta de tenir les esquenes cobertes en el dia a dia i a la vegada donar-nos un marge de creixement suficient per assumir salts tecnològics en un futur o gestionar adequadament un creixement sobtat i molt pronunciat de la demanda.

Volen fer modificacions en com es cobra el servei de roaming als turistes?

Volem arribar a un acord amb la Unió Europea que permeti que cada turista pagui 2 euros anuals en la seva factura per poder utilitzar els serveis que oferim i ens reportaria 16 milions d'euros afectant molt menys en la butxaca del turista que puja un cap de setmana aquí. Volem que els ingressos siguin més fixes i que aquest roaming s'incorpori a la tarifa de l'operador. Ja tenim un pacte d’aquest tipus amb França i ens agradaria poder-lo ampliar a nivell europeu.

Durant el 2021 ha canviat la demanda dels seus clients?

Hi ha hagut principalment 3 canvis: se'ns demana molta més densitat de cobertura a la llar. Abans de la pandèmia moltes famílies en tenien prou de tenir wifi en una o dues habitacions de la casa. Amb el confinament això ha canviat radicalment i els clients exigeixen que la xarxa wifi arribi amb la màxima qualitat a totes les habitacions de la llar. Quan han hagut de treballar a casa han aparegut aquests problemes i se’ns ha demanat que hi posem solució. Hem trobat una demanda significativa en aquest camp.

Com ho han intentat solucionar?

Vam llençar el projecte Wi-Fi Total, que consisteix a instal·lar repetidors en diversos punts de la llar.

Quins altres canvis hi ha hagut?

La gent demana més velocitat i més capacitat, és a dir, més megues per segon i més amplada de banda. Molts clients que tenien 300 megues per segon han passat a tarifes que n’ofereixen 700, per exemple. S’ha de destacar com augmenta el volum de trucades en funció de les restriccions. Quan ens van confinar el volum de trucades va pujar moltíssim, sembla que per molta gent va substituir les converses en persona.

tracking