Ocupació als hotels
L'últim pas cap a la normalitat
La Unió Hotelera consolida la recuperació però les xifres de reserves entre desembre i febrer encara estan per sota de la temporada passada
La Unió Hotelera valora positivament la temporada d'hivern, però hi afegeix alguns matisos. Les circumstàncies han permès comparar les dades d'enguany amb la temporada 2019-20, però la recuperació no està completa. La caiguda d'alguns mercats clau com el britànic, sobretot a principi de temporada, o el rus, que pels problemes d'homologació de la vacuna Sputnik ha quedat molt restringit, ha impedit la recuperació total. Sobretot els establiments a peu de pistes han notat aquesta caiguda i l'augment de visitants sobretot espanyols i francesos no ha compensat la situació.
Un 41% dels hotels han tingut una ocupació superior entre desembre del 2021 i febrer del 2022 de la que van tenir en el mateix període de la temporada anterior, just abans de l'esclat de la pandèmia. Un 21% dels establiments han tingut una ocupació similar a la de la temporada 2019-20. Un 37,5% dels associats ha rebut menys reserves que en la darrera temporada alta prepandèmica. Més de la meitat dels establiments, especialment els que es troben a prop de les pistes d'esquí, però encara hi ha més d'un terç del sector hoteler que no ha recuperat les xifres de reserves prepandèmiques. Tot i això, el creixement és majoritàriament entre l'1% i el 10%. El 80% dels establiments que han informat d'un creixement en les reserves es mouen en aquests percentatges.
Pujada de preus
Entre el mes de desembre del 2021 i el mes de febrer d'aquest any pràcticament tots els hotels van apujar els preus de les habitacions. En previsió d'una temporada més fluixa, especialment d'acord amb les dades del desembre i les mesures aplicades a final d'any. Tot i això, cap hotel considera que els hagi perjudicat. "Molts clients han perdut la sensibilitat al preu. Estan disposats a pagar més per un bon servei i la seguretat que es respecten les mesures covid", comentava Jordi París, president de la Unió Hotelera. Dos terços dels hotels andorrans han apujat el preu mitjà de les seves habitacions entre un 1% i un 5% sense que hagi afectat excessivament en el volum de reserves rebudes.
Els establiments que més han acusat la caiguda són els grups. "Viatges organitzats per escoles o instituts o grans viatges d'empresa han estat els més volàtils", va comentar París. "Molts per diverses raons han hagut de cancel·lar, fossin per restriccions del seu país, per un brot de covid o qualsevol altra casuística", afegia. Molts dels hotels que han informat d'una caiguda en les reserves tenien un alt volum de de grups en viatges organitzats.
Les reserves familiars han sigut les que major impacte positiu han tingut en el sector. Les restriccions en alguns casos han empès a reduir els grups amb els quals es viatja i les unitats familiars i les parelles han estat els principals clients dels hotels. La caiguda dels grups grans sobretot provinents de l'estranger han limitat la recuperació.
Mercat internacional
Més enllà dels països més propers al Principat, França, Espanya i Portugal, que han portat més turistes que la darrera temporada d'hivern, mercats tan importants com el Regne Unit i Rússia han caigut. La baixada del turisme d'aquests dos països ha estat tan gran que no s'ha pogut compensar amb el creixement del turisme de proximitat. A l'inici de la temporada els turistes britànics, per qüestions vinculades a les restriccions fronteres del Regne Unit, no van poder sortir del país. Fins passades les vacances de Nadal no van començar a arribar turistes anglesos. La pèrdua de tot un mes d'aquest mercat va suposar una caiguda del 25% de les reserves del mercat. El Regne Unit ha estat tradicionalment el primer o segon país que més turistes porta a Andorra després d'Espanya, França i Portugal i, per tant, un 25% del volum de turistes és una xifra considerable. El cas de Rússia, que habitualment està entre els 5 països que més visitants aporta, ha aportat un 90% menys de visitants que la temporada 2019-20. Els problemes amb l'homologació de la vacuna Sputnik han provocat que aquest mercat hagi desaparegut. París va apuntar que aquestes situacions els ha fet a aprendre coses noves. "La pandèmia ens ha obligat a adaptar-nos a nous mercats i hem hagut d'innovar per oferir millor servei", assegurava respecte a l’adequació del sector de l’hostaleria a la nova realitat que vivim.
Aspectes a destacar
1 Recuperació del volum de reserves
Un 41% dels hotels han tingut una ocupació superior entre desembre del 2021 i febrer del 2022 a la que van tenir en el mateix període la temporada 2019-2020.
2 Pujada general del preu mitjà
de l’habitació
El 95% dels hotels han apujat el preu mitjà de les seves habitacions. La pujada més habitual és d’entre un 1% i un 5%.
3 Pèrdua de mercats internacionals
Les restriccions frontereres i els problemes d’homologació de la vacuna Sputnik han fet caure els mercats britànic i rus.